Předmět: Úvod do historiografie

« Zpět
Název předmětu Úvod do historiografie
Kód předmětu KHI/KBH56
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrbek Filip, PhDr.
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Historiografie na přelomu 19. a 20. století; pozitivismus a historismus; Historiografie a sociologie; historická sociologie; 2. Počátky školy Annales; Pojem Dlouhé trvání; Braudelovo pojetí totální historie, historická geografie; 3. Generace školy Annales; Dějiny každodennosti; 4. Mikrohistorie; Historická antropologie; kulturní historie

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit posluchače s hlavními trendy ve vývoji historiografie 20. století se zřetelem na průniky s jinými disciplínami (filosofii, sociologii, ekonomii, antropologií, geografii). Důraz je kladen právě na hledání možností interdisciplinárních přístupů (jako východiska z krize historismu a historického pozitivismu, případně ideologického dogmatismu), které je v různých podobách přítomné v dílech významných autorů od počátku minulého století. Důraz je kladen na následující témata tvořící náplň přednášek. Výklad doplní zadaná četba odborné literatury.
Absolvent předmětu se orientuje v problematice moderní historiografie. Rozumí jejím počátkům a vnímá její institucionální ukotvení. Chápe význam časopisu i školy Annales a její první generace. Zná významná jména předválečných historiků nizozemských, belgických, německých, ruských i amerických. Rozumí problematice kvantitativní historie a zná představitele tohoto směru. Dobře je seznámen s tzv. třetí generací školy Annales. Chápe vliv zahraničních historiků na moderní českou dějepisnou tvorbu.
Předpoklady
Nejsou.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

Kurz je realizován formou přednášky a cvičení. V rámci přednášek je nutné vstřebat základní aspekty vykládané látky, v rámci cvičení pak splnit docházku. Následná zkouška je primárně písemná s možností upravit si výsledné hodnocení v ústní části zkoušky.
Doporučená literatura
  • Bloch, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
  • Burke, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Praha, 2004.
  • Dülmen, R. van. Historická antropologie. Praha, 2002.
  • Holzbachová, I. Škola Annales a současné pojetí dějin. Brno, 1995.
  • Iggers, G. G. Dějepisectví ve 20. století. Praha, 2002.
  • Kutnar, F. - Marek, J. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Praha, 1997.
  • Le Goff, J. Paměť a dějiny. Praha, 1997.
  • Marek, J. O historismu a dějepisectví. Praha, 1992.
  • Nodl, M. Dějepisectví mezi vědou a politikou. Brno, 2007.
  • Veyene, P. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr