Předmět: Seminář k bakalářské práci

« Zpět
Název předmětu Seminář k bakalářské práci
Kód předmětu KHI/KBH54
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koumar Jiří, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Úvodní seminář, seznámení s průběhem semináře a vytvoření itineráře prezentace bakalářských prací. 2. Prezentace konkrétních bakalářských prácí, diskuse nad pojetím tématu, použitými prameny, literaturou a metodou zpracování. 3. Závěr semináře, udělení zápočtů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Hlavním cílem kurzu je dovést studenty k úspěšnému dokončení a obhájení bakalářské práce. Uvedený kurz si klade za cíl poskytnout studentům k danému úkolu co nejširší míru podpory, zároveň ovšem jejich postup dílčím způsobem kontrolovat a korigovat. Samotný kurz je realizován ve třech specifických úrovních. V tomto rámci bude v průběhu kurzu pozornost studentů nejprve zaměřena k problematice odborného (historického) textu, v jehož intencích bude obecněji probírána struktura a charakter jednotlivých částí bakalářské práce. Vedle obecné charakteristiky zde bude podstatnou součástí výuky i kriticky zaměřená práce s konkrétními materiály v podobě různých typů (a úrovně) textu odborného charakteru i vybraných příkladů již realizovaných kvalifikačních prací. Studenti se zde tak poměrně detailně seznámí s obsahem, metodami, kritikou literatury i pramenů v doporučených studiích a modelových bakalářských pracích. Další část výuky bude již posléze orientována k přímé podpoře dokončování bakalářské práce. Podkladem pro tuto etapu se stanou dílčí individuální i společné konzultace a diskusní bloky, v jejichž rámci studenti představí výsledky své badatelské práce i problémy, které bylo nutno překonat. Práci svých kolegů prostřednictvím diskuse hodnotí a ověřují tak kvalitu a relevanci dosažených výsledků i způsob jejich formulace. Poslední okruh, který je v rámci kurzu realizován, se zaměřuje již výhradně k průpravě vlastní obhajoby kvalifikační práce, resp. obecněji mluvenou formu prezentace výsledků odborné badatelské činnosti. Student by zde měl získat vhodný podklad pro prezentaci a kvalitní formulaci celkového pojetí svého badatelského výkonu, vlastní metodiky zpracování a především významu dosažených výsledků. V rámci opakované modelové diskuse nad výsledky vlastní kvalifikační práce i pracemi spolustudujících kolegů by si měl student osvojit obecnější principy i zásady vedení odborné debaty, měl by být připraven nejen obhájit výsledky svého badatelského výkonu, ale též diskusi vést a směřovat.
Student v průběhu kurzu prohloubí své dispozice pro samostatnou tvorbu odborného (historického) textu. Bude vybaven vědomosti o jeho formálních i obsahových náležitostech, ty posléze dokáže promítnout do konkrétního zpracování textu při dokončování bakalářské práce. Současně bude veden ke schopnosti ústně prezentovat konkrétní výsledky své odborné práce a obhajovat je v rámci diskuse. V obecnějším rozměru získá předpoklady pro obhajobu pojetí badatelského postupu a celkové metodiky zpracování výzkumného tématu.
Předpoklady
Student v rámci kurzu získá tyto způsobilosti: - v širokém rámci reflektuje zásady a principy psaného odborného historického textu, je schopen při tvorbě vlastního odborného textu tyto principy alespoň v základní úrovni respektovat i funkčním způsobem využívat. - zvládá a využívá široké spektrum obsahových i formálních náležitostí, které se specifickým způsobem váží k formulaci historicky orientovaného odborného textu (práce s odbornou literaturou, její hodnocení, citace pramenů a literatury aj.) - je si vědom etických principů odborné vědecké práce - disponuje základními dovednostmi odborného mluveného projevu (zejm. obsah i příprava podkladů v podobě funkční prezentace) - v obecnějším rozměru získá širší předpoklady pro smysluplnou a funkční obhajobu pojetí badatelského postupu a celkové metodiky zpracování výzkumného tématu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Podkladem pro udělení zápočtu je zejména aktivní účast v kurzu (docházka s max. 3 absencemi, účast v diskusi). Plnění průběžných úkolů (zhodnocení ukázek odborného textu, modelových bakalářských prací, prezentací, schopnost vedení diskuse).
Doporučená literatura
  • D. HOLOUŠOVÁ. Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc, 1999.
  • S. ČMEJKROVÁ, F. DANEŠ, J. SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. null. Praha, 1999. ISBN null.
  • U. ECO. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr