|
Vyučující
|
-
Märc Josef, Mgr.
-
Šerberová Anna, PhDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření přípravného semináře k pedagogické praxi vychází z potřeby připravit studenta/tku na klinickou a asistentskou praxi a vybavit jej dostatečně teoretickými základy pro úspěšné vykonání pedagogických praxí. 1. Uspořádání učiva vzdělávacích oborů Člověk a společnost 2. Portfolio v přípravě učitele na výuku 3. Příprava porfolia pro pedagogickou praxi 4. Účinné vyučovací metody a formy práce v hodinách dějepisu 5. Analýza stávajících učebnic a výukových materiálů pro výuku dějinami 6. Specifikum výuky dějepisu na základních a středních školách
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je v obecné části seznámení se školským systémem, základy školské legislativy, kurikulárními dokumenty, organizací a bezpečností práce ve školských zařízeních. V části oborové pak seznámení s didaktickou transformací učiva pro konkrétní stupně škol. Předmět probíhá současně s klinickou a asistenční praxí a reflektuje její průběh.
Studenti/tky se seznámení se školským systémem České republiky, základy školské legislativy, kurikulárními dokumenty, organizací a bezpečností práce ve školských zařízeních. V části oborové s uspořádáním učiva v rámci RVP a ŠVP, stávajícími učebnicemi a výukovými materiály pro dějepis, tvorbou portfolia pro pedagogickou praxi.
|
|
Předpoklady
|
Student/ka souběžně absolvuje předměty Klinická a Asistentská praxe.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Studenti/tky se aktivně účastní semináře, v průběhu semestru zpracují příslušnou část portfolia pedagogických praxí.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bořkovec, Matouš (ed.) a kol. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Praha, 2023.
-
Kyriacou Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996.
-
PASCH, M., ET AL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.
-
SEBEROVÁ, A., GÖBELOVÁ, T. a H., DURČÁKOVÁ. Reflektivní pedagogická praxe pro studenty učitelství a začínající učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-906-3..
|