Předmět: Přípravný seminář k pedagogické praxi

« Zpět
Název předmětu Přípravný seminář k pedagogické praxi
Kód předmětu KHI/KBH49
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Märc Josef, Mgr.
  • Šerberová Anna, PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření přípravného semináře k pedagogické praxi vychází z potřeby připravit studenta/tku na klinickou a asistentskou praxi a vybavit jej dostatečně teoretickými základy pro úspěšné vykonání pedagogických praxí. 1. Uspořádání učiva vzdělávacích oborů Člověk a společnost 2. Portfolio v přípravě učitele na výuku 3. Příprava porfolia pro pedagogickou praxi 4. Účinné vyučovací metody a formy práce v hodinách dějepisu 5. Analýza stávajících učebnic a výukových materiálů pro výuku dějinami 6. Specifikum výuky dějepisu na základních a středních školách

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je v obecné části seznámení se školským systémem, základy školské legislativy, kurikulárními dokumenty, organizací a bezpečností práce ve školských zařízeních. V části oborové pak seznámení s didaktickou transformací učiva pro konkrétní stupně škol. Předmět probíhá současně s klinickou a asistenční praxí a reflektuje její průběh.
Studenti/tky se seznámení se školským systémem České republiky, základy školské legislativy, kurikulárními dokumenty, organizací a bezpečností práce ve školských zařízeních. V části oborové s uspořádáním učiva v rámci RVP a ŠVP, stávajícími učebnicemi a výukovými materiály pro dějepis, tvorbou portfolia pro pedagogickou praxi.
Předpoklady
Student/ka souběžně absolvuje předměty Klinická a Asistentská praxe.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Studenti/tky se aktivně účastní semináře, v průběhu semestru zpracují příslušnou část portfolia pedagogických praxí.
Doporučená literatura
  • Bořkovec, Matouš (ed.) a kol. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Praha, 2023.
  • Kyriacou Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996.
  • PASCH, M., ET AL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.
  • SEBEROVÁ, A., GÖBELOVÁ, T. a H., DURČÁKOVÁ. Reflektivní pedagogická praxe pro studenty učitelství a začínající učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-906-3..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr