Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Vývoj a zařazení češtiny v kontextu evropských, zejm. slovanských jazyků (Etapy vývoje jazyka, typické změny) 2. Zvuková a grafická stránka češtiny (ortografie, ortoepie) 3. Formální tvarosloví 4. Syntax (čárky v souvětí, čárka ve větě jednoduché, nepravidelnosti ve větné stavbě, větné členy) 5. Stylistické principy jazykového projevu (důraz na odborný funkční styl) 6. Odborný text, požadavky, principy, postupy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace ve třech základních okruzích. Základní a vstupní okruh kurzu je orientován na aktuální problematiku českého jazyka, představuje nutnou vstupní revizi znalostí studenta ve věci gramatické, lexikální i stylistické stránky. Dílčím způsobem zde bude uvedena aktuální kodifikace jazyka, pozornost studentů bude zaměřena k problematickým jevům v každodenní písemné a mluvené komunikaci. V druhém okruhu bude posléze pozornost zaměřena k požadavkům a náležitostem i postupům tvorby a prezentace odborného historického textu, a to v kontextu oboru a požadavku prezentace odborných textů, která se od absolventa studia očekává, S tímto aspektem pak souvisí i poslední závažné dílčí téma prvního okruhu, které zaměří pozornost studenta ke spektru zásad typografických náležitostí odborného textu (s ohledem na novou typografickou normu - ČSN 01 6910).
Dovednosti a způsobilosti směřují ke dvěma úrovním: 1) Obecné a teoretické aspekty oboru: student dokáže základním způsobem charakterizovat vývoj českého jazyka, rámcově osvětlí charakter jednotlivých etap jazykového vývoje a vysvětlí hlavní změny, které etapy přinesly. dokáže rozlišit funkční styly jazyka se zaměřením na odborný text. V jeho případě ovládá základní principy - členění textu, stylistika, dokáže odpovídajícím způsobem využít odborné terminologie ovládá základní pravidla počítačové typografie 2) Praktické části kurzu: Kurz se zaměřuje v konkrétní a praktické úrovni na zvládnutí gramatických, syntaktických a stylistických pravidel jazyka. V tomto ohledu jde o snahu směřující k vyrovnání jazykových dovedností u těch studentů, kteří vykazují nejen v odborném, ale každodenním využívání písemného i jazykového projevu nedostatky. Student si v tomto ohledu osvojí (či zopakuje) základní hláskoslovné, slovotvorné i lexikální pravidla a prvky.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
- aktivní účast v prezenční části výuky - vypracování dílčích úkolů v průběhu semestru, úkoly jsou zadávány s ohledem na aktuální znalosti - úspěšné absolvování zápočtového testu na 75 %
|
Doporučená literatura
|
-
Norma ČSN 01 6910 Úprava dokumentů zpracovaných textovými procesory.
-
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština, řeč a jazyk. Praha, 1995.
-
PRAVDOVÁ, M. - SVOBODOVÁ, I. Akademická příručka českého jazyka. Praha, 2014.
|