Předmět: Úvod do studia historie

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia historie
Kód předmětu KHI/KBH24
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stellner František, prof. PhDr. Ph.D.
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
  • Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1.-2. Metody historické práce - synchronní a diachronní přístup, metoda komparace, typologická metoda, periodizace 3. Biografická metoda, geografická metoda 4. Historická antropologie Studenti se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, a úkoly zadanými v prezenční části výuky, a dále na základě aktuálních konzultací s pedagogem realizovaných elektronickou formou.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je obeznámení studentů a studentek s historií jakožto vědním oborem, s jejím místem v systému věd i s jejím vnitřním členěním, s organizačními strukturami v ČR, s prameny a s odbornou literaturou, s metodami, jimiž historie pracuje. Získání základních praktických dovedností v historické práci.
Student získá přehlednou znalost problematiky oboru a způsobilost samostatně zpracovat drobné historické téma na základě studia literatury i pramenů, prokázaná odevzdáním seminární práce.
Předpoklady
Úvod do studia historie I
KHI/KBH14
----- nebo -----
KHI/KZHP

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

ústní zkouška: podmíněna absolvováním Úvodu do studia historie I a uznáním seminární práce (odevzdání minimálně 7 dní před termínem), rozprava nad seminární prací a souvisejícími otázkami z témat přednášek obou semestrů Seminární práce: prokazuje schopnost aplikovat historickou metodu na výpovědích alespoň jednoho (vydaného či nevydaného) historického pramene v kontextu dosavadního bádání. Rozsah 9-12 normostran; 1.5 řádkování, písmo velikosti 12 (patkové); text zarovnán do bloku, tzv. normostrana = 1800 znaků (včetně mezer a poznámek). Rozsah textu tedy: 16 200-21 600 znaků (včetně mezer a poznámek pod čarou). Heuristika se opírá o min. 4 odborné publikované práce. Členění: úvod - stať - závěr; stať je vhodné členit na kapitoly; úvod a závěr se nečíslují. Úvod je věnován konkrétní aplikaci historické metody (heuristika, kritika, interpretační postupy). Bibliografický soupis (uvádět dle ČČH); poznámkový aparát pod čarou (uvádět dle ČČH), zkrácená citace. Není vyžadován abstrakt, klíčová slova.
Doporučená literatura
  • Bloch, Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
  • Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, 1997.
  • Ginzburg, Carlo. Sýr a červi. Praha, 2005.
  • Horský, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Praha, 2009.
  • Le, Goff, Jacques. Svatý František z Assisi. Praha, 2004.
  • Le Roy Ladurie, Emmanuel. Montaillou, okcitánská vesnice v letech 1294-1324. Praha, 2005.
  • Lévi-Strauss, Claude. Smutné tropy. Praha, 2011.
  • Montanari, Massimo. Hlad a hojnost. Dějiny stravování v Evropě. Praha, 2003.
  • Montanari, Massimo. Hlad a hojnost. Dějiny stravování v Evropě. Praha, 2003.
  • Němec, Igor ed. Slova a dějiny. Praha, 1980.
  • Petráň, Josef. Dějiny českého venkova v příběhu Ouběnic. Praha, 2012.
  • Semotanová, Eva. Historická geografie českých zemí. Praha, 1998.
  • Smetánka, Zdeněk. Legenda o Ostojovi. Praha, 2004.
  • STELLNER, František a kol. Úvod do studia historie. Praha. 2023.
  • Třeštík, Dušan. Češi a dějiny v postmoderním očistci. Praha, 2005.
  • Třeštík, Dušan. Mysliti dějiny. Praha, 1999.
  • WIHODA, Martin a kol. Úvod do studia dějepisu I-II. Brno, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr