|
Vyučující
|
-
Stellner František, prof. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Odborný text, etika vědecké práce, bibliografie, citace, prameny, EIZ 2. Historická metoda, biografická metoda, kulturní dějiny 3. Paměťová studia, mikrohistorie 4. Genderová analýza, strukturální metoda, diskurzivní analýza, narativní, filologická metoda, moderna a postmoderna 5. Popularizace, populární kultura, komunikace ve vědě Studenti se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, a úkoly zadanými v prezenční části výuky, a dále na základě aktuálních konzultací s pedagogem realizovaných elektronickou formou.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem je seznámit studující s principy tvorby odborného textu, jeho strukturou a druhy, a osvojit si pravidla etiky vědecké práce. Zvládnout práci s bibliografií, citacemi a prameny včetně historické metody. Porozumět specifickým historickým metodám. Získat přehled o současných směrech historického výzkumu, jeho metodologické rozmanitosti a možnostech odborného uplatnění v akademickém i popularizačním prostředí.
Student získá přehlednou znalost problematiky oboru a způsobilost samostatně zpracovat drobné historické téma na základě studia literatury i pramenů, prokázaná odevzdáním seminární práce.
|
|
Předpoklady
|
Úvod do studia historie I
KHI/KBH14
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
ústní zkouška: podmíněna absolvováním Úvodu do studia historie I a uznáním seminární práce, rozprava nad seminární prací a souvisejícími otázkami z témat přednášek obou semestrů Seminární práce: vypracování seminární práce, která prokazuje schopnost aplikovat historickou metodu (a další) včetně interpretace dvou (nevydaných, popř. vydaných) historických pramenů v kontextu nejnovějšího bádání. Odevzdání do Moodlu jako soubor (MS Word/OpenOffice) v rozsahu 10-12 normostran při 1.5 řádkování, tzv. normostrana = 1 800 znaků (včetně mezer a poznámek). Rozsah textu tedy: 18 000-21 600 znaků (včetně mezer a poznámek pod čarou), písmu velikosti 12 (patkové). Text musí být zarovnán do bloku. V poznámkách pod čarou musejí být přímo a nepřímo citovány: minimálně 2 prameny (lze i dobový periodický tisk), 5 odborných knih (mají vědecký aparát), 1 populárně naučná kniha, 2 studie ze sborníků, 1 časopisecké studie z WoS nebo Scopus, 1 časopisecké studie z JSTOR. Po dohodě s vyučujícím lze některé položky nahradit jinou. Členění: úvod, stať (lze v několika kapitolách), závěr, seznam zdrojů. V úvodu je nutné: 1) stanovit výzkumné otázky (cíle), 2) zhodnotit, komentovat, popsat použité metody, případně zařadit text do metodologické "školy" a přihlásit se k metodologickým "vzorům", 3) zhodnotit, komentovat, popsat prameny, 4) zhodnotit, komentovat, popsat klíčovou odbornou literaturu, 5) komentovat strukturu práce. Seznam zdrojů (členěný na A) prameny B) odborné texty) a poznámkový aparát pod čarou se zkrácenými citacemi musí být podle úzu udaného ČČH.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Applebyová, Joyce et al. Jak říkat pravdu o dějinách. Historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké. Brno. 2002.
-
Assman, Aleida. Prostory vzpomínání: podoby a proměny kulturní paměti. Praha. 2018.
-
BARTOŠ, Josef. Úvod do metodiky historického bádání a nauky o pramenech. Olomouc, 1999.
-
Berger, Stefan - Feldner, Heiko - Passmore, Kevin (eds.). Jak se píšou dějiny: teorie a praxe. Brno. 2016.
-
Bloch, Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
-
Croce, Benedetto. Historie jako myšlení a jako čin. Brno, 2006.
-
ČECHUROVÁ, J. - RANDÁK J. (edd.). Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Praha. 2014.
-
Čmejrková, Světla, Daneš, František, Světlá, Jindra. Jak napsat odborný text. Praha. 1999.
-
Drška, Václav, Tomíček, David a kol. Prameny a historický narativ. Ústí nad Labem. 2023.
-
Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia, 1997.
-
Gadamer, Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha. 2019.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum - základní metody a aplikace.. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Horský, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Praha, 2009.
-
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha. 2002.
-
Kozmanová, Irena a kol. Nové přístupy k metodologii hospodářských a politických dějin. Praha. 2013.
-
M. ŠEDIVÁ KOLDINSKÁ - I. CERMAN. Základní problémy studia raného novověku. Praha, 2013.
-
Ochrana, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha. 2019.
-
STELLNER, František a kol. Úvod do studia historie. Praha. 2023.
-
Storchová, Lucie a kol. Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Praha. 2014.
-
WIHODA, Martin a kol. Úvod do studia dějepisu I-II. Brno, 2014.
|