|
Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
-
Stellner František, prof. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Co jsou to dějiny, mají dějiny smysl, má smysl se dějinami zabývat? 2. K zadání tématu seminární práce a jak ji napsat, Technika citací v odborné historické práci 3.-4. Základy historické metody, bibliografie, edice pramenů; prameny a literatura - základní seznámení, co je to kritika pramenů (kritika vnější a vnitřní)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je obeznámení studentů a studentek s historií jakožto vědním oborem, s jejím místem v systému věd i s jejím vnitřním členěním, s organizačními strukturami v ČR, s prameny a s odbornou literaturou, s metodami, jimiž historie pracuje. Získání základních praktických dovedností v historické práci.
Studenti získají základní představu o oboru. Zpracováním seminární práce tyto znalosti uplatní prakticky.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou vyjma obecných předpokladů ke studiu.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet bude udělen na základě: A) docházka na přednáškách B) aktivní účast v diskuzích a vypracování a prezentování referátu během semináře C) splnění 2 úkolů prostřednictvím Moodlu: 1) Název zpracovávaného tématu a hlavní badatelskou otázku studující prodiskutuje s pedagogem na semináři. Téma je nutno co nejvíce zúžit/specifikovat (tematicky, časově, prostorově). Po schválení tématu a otázky vypracuje a nahraje do Moodlu Zadání seminární práce (Soubor v MS Word bude zahrnovat následující položky: - jméno studujícího, název seminární práce, anotace (na cca 10 řádků: časové a prostorové vymezení; hlavní a dílčí výzkumné otázky/cíle; předpokládané metody). 2) Po schválení předchozího úkolu studující provede rešerši pramenů a odborné literatury ke zvolenému tématu. Odevzdají ji do Moodlu jako soubor (MS Word/OpenOffice) podle bibliografického úzu daného Českých časopisem historickým. Soubor musí zahrnovat následující položky: jméno studujícího; název seminární práce; minimálně 2 nevydané či vydané prameny; minimálně 5 odborných knih, 1 populárně naučnou knihu, 2 studie ze sborníků, 1 časopiseckou studii z WoS nebo Scopus, 1 časopiseckou studii z JSTOR a 5 použitých databází (kromě povinných WoS, Scopus a JSTOR). Po dohodě s vyučujícím lze některé položky nahradit jinou. D) úspěšné absolvování písemného testu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, Stefan - Feldner, Heiko - Passmore, Kevin (eds.). Jak se píšou dějiny: teorie a praxe. Brno. 2016.
-
Bloch, Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
-
Drška, Václav, Tomíček, David a kol. Prameny a historický narativ. Ústí nad Labem. 2023.
-
Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia, 1997.
-
Hanuš, Jiří - Suk, Jiří (edd.). Dobrodružství historické interpretace. Brno. 2021.
-
Horský, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Praha, 2009.
-
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha. 2002.
-
Jadwiga Šanderová. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha, 2009.
-
Lévi-Strauss, Claude. Smutné tropy. Praha, 2011.
-
Rákosník, Jakub. Co je nového v historii. Praha. 2024.
-
Semotanová, Eva. Historická geografie českých zemí. Praha, 1998.
-
Semotanová, Eva. Mapy Čech, Moravy a Slezska v zrcadle staletí. Praha, 2001.
-
Stellner, František a kol. Úvod do studia historie. Praha. 2023.
-
Storchová, Lucie a kol. Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Praha. 2014.
-
Swainová, Harriet (ed.). Velké otázky historie. Praha. 2006.
-
Toynbee Arnold J. Studium dějin, Praha. 1995.
-
Třeštík, Dušan. Češi a dějiny v postmoderním očistci. Praha, 2005.
-
Třeštík, Dušan. Mysliti dějiny. Praha, 1999.
-
WIHODA, Martin a kol. Úvod do studia dějepisu I-II. Brno, 2014.
|