1. Vizuální kultura v rozšířeném poli Úvod, problémy studia vizuální kultury, polarita dějiny umění - vizuální kultura, kánon, "vizuální obrat", vizualizace dat a vědění. 2. Proměny modernity v "dlouhém" 20. století Vznik moderního umění, avantgardy, utopie, manifesty, programy, konflikt "starého" a "nového" umění. Secese, expresionismus, kubismus, fauvismus, futurismus, dada, surrealismus, abstrakní umění, art deco, Bauhaus, Výstavy moderního umění v Praze, E. Munch a české umění, Čechy a Francie: zvl. A. Rodin a A. Bourdelle v Praze; spolky a umělci: SVU Mánes, Osma, Skupina výtvarných umělců, Tvrdošíjní, Sursum. G. Lindauer - P. Gauguin. F. Kupka, M. Duchamp, J. Pollock, A. Warhol, D. Hirst 3. Vizuální kultura a rod (gender a queer studies, LBGTI). Ženy - umělkyně ve 20. století. Proč se tak málo prosadily? Jaké pro to měly institucionální předpoklady? Ženské umělecké spolky - Kruh výtvarných umělkyň ad. Přehodnocení role žen - umělkyň v dějinách umění. Rozvoj ženského emancipačního hnutí koncem 19. a na počátku 20. století, proces demokratizace společnosti. Chronologie feminismu od 60. let 20. stol. v "západním" světě. 4. Proměnlivý statut umělce a uměleckého díla. Romantické pojetí autora (génius), autor jako producent, "smrt" autora, modely autorství v době digitální reprodukovatelnosti.
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
|
Kurz je zaměřen na problémy studia vizuální kultury "dlouhého" 20. století, charakteristické znaky a směry výtvarného umění, aktualizovaný výklad termínů a pojmů. Rozšiřuje interpretaci výtvarného umění do širšího rámce proměňující se modernity v záběru, který přesahuje úzce vymezený pohled tradičních dějin umění. Jeho cílem je profilovat klíčová témata a metodologické přístupy spojené se současným stavem oboru i v interdisciplinárním přesahu. Umělecké dílo je chápáno v komplexu různorodých vztahů a vazeb (interkulturních, sociálních, politických ap.).
Studenti získají hlubší znalosti z oblasti vizuální kultury 20. století, seznámí se s důležitými odbornými texty, pojmy a teoriemi, které se budou snažit využít při samostatném rozboru vizuálního uměleckého díla.
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Dotazník
Student reflektuje jednotlivá témata. Student se aktivně účastní diskuse.
|