Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Samizdat a exilová literatura 2. Proces se skupinou The Plastic People of the Universe 3. Underground a undergroundové komunity 4. Alternativa v českém výtvarném umění 5. Alternativa ve filmu a fotografii 6. Hudební alternativní scéna 7. Komunistická, nezávislá a exilová historiografie a metodologie Témata konzultací: Nástup tzv. normalizace, Charta 77x Anticharta, Výbor na obranu nespravedlivě stíhaných, Normalizační kinematografie, Hudební alternativní scéna, Životní prostředí a ekologická hnutí v 70. a 80. letech, Akce StB - asanace, izolace, prevence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu není seznámit studenty s historickými a politickými událostmi období tzv. normalizace, ale upozornit je především na průvodní jevy s tímto obdobím související, jež daly vzniknout neoficiální kulturní scéně. Tematické okruhy se samozřejmě rámcově dotknou i historických a politických reálií, bez kterých by jádro semináře nemělo svůj základ. Seminář si klade za úkol seznámit studenty s děním ve všech odvětvích kultury, která se vymykala státem propagované kulturní linii. Hlavním úkolem semináře bude upozornit na jednotlivé případy perzekuce neoficiální kulturní a undergroundové scény s poukazem na její konfrontaci s oficiálními vládními kruhy. Studenti se tak seznámí s doposud ne příliš známými prameny mapující a poukazující na danou problematiku.
Absolvováním kurzu získají studenti znalosti o specifickém vývoji a specifické podobě kultury, označované jako neoficiální. Dokáží se orientovat a kriticky pracovat s archivními prameny, samizdatovými texty a edicemi a rovněž s texty dobovými, jež jsou psány typickou normalizační rétorikou. Na základě získaných znalostí budou studenti schopni pracovat s pamětníky metodou orální historie - příprava rozhovoru, vedení rozhovoru, analýza a interpretace rozhovoru. Tuto metodu budou schopni využít i v jiných vědních disciplínách, jako je sociologie, antropologie, etnografie či psychologie. V neposlední řadě bude student schopen orientace v základní literatuře, jež se danou problematikou zabývá.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na přednáškách. Vypracování, analýza, interpretace a přepis rozhovoru.
|
Doporučená literatura
|
|