Předmět: Dějiny vědy a vzdělanosti

« Zpět
Název předmětu Dějiny vědy a vzdělanosti
Kód předmětu KHI/K421
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) antická věda a vzdělanost; 2) křesťanství a pohanské dědictví, problematika transmise antické vzdělanost; 3) klášterní kultura a četba (lectio divina); 4) karolínská renesance a její význam pro evropskou duchovní kulturu; 5) renesance 12. století, nový postoj k přírodě; 6) výuka na katerdrálních školách ve Francii, případ Abaelard; 7) vznik universit a jejich charakter ve středověku, scholastika; 8) lidské tělo ve středověkém myšlení, fyziologie a medicina, kultura monster; 9) mor a reakce na epidemie ve středověku a raném novověku; 10) italská renesance, humanismus italský i zaalpský; 11) magie ve středvěku a raném novověku; 12) knihtisk a jeho dopad na kulturu čtení, vzdělanost v raném novověku; 13) vědecká revoluce raného novověku; 14) věda a vzdělanost na prahu moderní doby, osvícenství

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Zamýšleným cílem předmětu je seznámit posluchače se základnimi tématy historie vědy a vzdělanosti v širším slova smyslu v čsovém rozsahu antika - raný novověk. Důraz je kladen na evropský prostor a latinskou duchovní kulturu. V chronologickém pořadí jsou probírány nejvýznamnější osobnosti dějin vědy, metody poznávání, instituce a jejich význam i myšlenkové postuláty v širším slova smyslu charakzeristické pro danou epochu.
Posluchovač by se měl naučit operovat s pojmy "tradice" a "kontinuita" při posuzování nejrůznějších aspektů duchovní kultury; pracovat se slovníky a příručkami vztahujícími se k oboru; vnímat širší evropský kulturní kontext a s klíčovými kategoriemi typu: scholastika, renesance, humanismus, osvícenství apod. pracovat jako s historiograficky pomníněnými kategoriemi.
Předpoklady
V zásadě nejsou, doporučována je základní orientace v latině a v dějinách středověku a raného novověku

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Prokazatelná orientace v probírané problematice, znalost souvisejícího pojmosloví a schopnost formulovat souvislé hodnocení zvoleného fenomenu.
Doporučená literatura
  • Alexandre KOYRE. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Praha, 2004.
  • E. R. CURTIUS. Evropská literatura a latinský středověk. Praha, 1998.
  • Jacques LE GOFF. Intelektuálové ve středověku. Praha, 1999.
  • Oskar KRISTELLER. Osm filosofů italské renesance. Praha, 2007.
  • Pavel FLOSS. Architekti křesťanského středověkého vědění. Praha, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví a spisová služba (A13) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní