Název předmětu | Historický seminář I |
---|---|
Kód předmětu | KHI/HSE1 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Tematické okruhy jednotlivých seminářů: I. SEMESTR 1. Rekapitulace základních principů historické práce; zadání referátů 2. Rekapitulace základních metodologických principů historického bádání 3. Vztah historie k jiným vědeckým disciplínám - mezioborový přístup (s ohledem na skladbu studentů). 4. - 5. Konzultace vybraných studentských témat pro seminární práce - formulace tématu, vytyčení cílů práce 6. - 7. Konzultace vybraných studentských témat pro seminární práce - kritika dosavadní literatury k tématu 8. - 9. Konzultace vybraných studentských témat pro seminární práce - kritika pramenů 10. Referáty studentů - recenze na vybrané historické texty. 11. - 12. Prezentace seminárních témat studentů 13. - 14. Prezentace seminárních témat studentů II. SEMESTR V rámci druhého semestru Historického semináře je pozornost zaměřena především na zpracování jednotlivých témat stuentských prací - probíhají konzultace a v jednotlivých kurzech i průběžné prezentace stuentkých prací. Každý seminář je zaměřem na určitý metodologický problém a jeho aplikaci na konkrétní téma - přesný program je odvozen od aktuální sestavy studenty a témat jejich prací.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Historický seminář navazuje na předmět Historický proseminář, který rozvíjí a doplňuje. Cílem Historického prosemináře I. je rozvíjet tvůrčích schopnosti studenta na základě práce s odbornou literaturou a prameny, formou psaní různých druhů odborného textu s důrazem na přípravu budoucí bakalářské práce. Vedoucí semináře funguje jako konzultant pro finální zpracování podkladů pro téma bakalářské práce. Součástí semináře je také sledování aktuálního dění v oboru - v samostatných výstupech studenti pravidelně informují o probíhajících akcích (konference, výstavy atd.). Cílem Historického prosemináře II. je kontinuálně navázat na předcházející semestr a prohloubit znalosti studentů a studentek zejm. v oblasti různých metodologických přístupů aplikovaných na již zvolená témata seminárních prací. Studenti si v rámci zpracování zadaných témat vyzkouší sami aplikaci vybraných metodologických přístupů - např. mikrohistorie, historické antropologie, gender studies a dalších. Poznají tak různé možnosti a přístupy ke zpracování konkrétních témat.
Studenti a studentky prohloubí schopnost vlastní historické práce zejm. v oblasti metodologie a kritické práce s prameny a literaturou, jsou schopni kvalifikovaně využít odborné literatury v rámci zpracování vlastního dílčího tématu, prohloubí schopnost písemného i ústního odborného projevu. Jsou připraveni na zpracování kvalifikační bakalářské práce a její obhajobu. |
Předpoklady |
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři výuky. Student a studentky se aktivně účastní v kurzech, čtou zadané texty a referují o nich, vypracovávají písemné práce/referáty, v rámci semináře začnou zpracovávat seminární práci, která prokáže schopnost samostatně zformulovat problém, vytyčit cíle práce a vhodné metody k jejich řešení, kriticky zhodnotit primární prameny i sekundární literaturu a vyvodit odpovídající závěry - tato práce by mala být základem pro kvalifikační bakalářskou práci. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |