Vyučující
|
-
Pátek Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Royt Jan, prof. PhDr. Ing.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy jednotlivých přednášek: 1. Vznik italského baroka 2. G. L. Bernini a jeho následovníci 3. Evropská barokní malba a architektura 17. a počátku 18. století 4. Protobaroko v Čechách v první polovině 17. století 5. Barokní kultura v Čechách: historické, politické a náboženské pozadí, aristokracie, duchovní řády, významní objednavatelé, sběratelství, hudba. 6. Barokní architektura a malba v Čechách 17. století 7. Česká barokní plastika 8. Vrcholně barokní architektura v Čechách 9. Vrcholně barokní malba v Čechách 10. Odborná exkurze I. 11. Baroko v Sasku, Slezsku, na Moravě a v Rakousku 12. Pozdní baroko a počátky klasicismu v Evropě a v Čechách 13. Odborná exkurze II. Zápočtový poznávací test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s přehledným vývojem dějin evropského a českého výtvarného umění v období od konce 17. století do sklonku 18. století. Kurz je pevnou součástí systému výuky Dějin výtvarného umění bakalářském stupni studia, který je zakončen u oborů Dokumentace památek a Kulturně historie státní závěrečnou zkouškou. Celkově je tak student připravován na své budoucí uplatnění v souladu se zvoleným studijním oborem. Získaný přehled využije následně v praxi nebo v navazujících stupních dalšího studia. Na získané znalosti navazuje student v pokračujících kurzech dějin výtvarného umění V., (případně i ve volitelné šesté části kurzu) a v budoucnu je uplatní v praxi v závislosti na svém odborném uplatnění. Studenti oboru dokumentace památek využijí získané znalosti především pro obohacení svých poznatků z předmětu dějiny architektury. Pro studenty kulturní historie a estetiky pak absolvování kunsthistorických kurzů představuje jeden z hlavních pilířů bakalářského studia.
Absolvent kurzu prokazuje bazální znalost kulturně-historického vývoje v etapě od konce 16. století do období okolo roku 1780. Dokáže přehledným způsobem charakterizovat kulturní vývoj evropského kontinentu a jednotlivých vývojových fází barokního slohu, s velkým důrazem na české prostředí. Absolvent dále prokazuje znalost vybraných uměleckých děl a staveb ve zmíněném časovém rámci, schopnost tato díla identifikovat a správně zařadit časově i autorsky.
|
Předpoklady
|
1. Pro absolvování předmětu není bezpodmínečně nutné předchozí zvládnutí jiné disciplíny, výhodou je ovšem úspěšné ukončení předmětů Dějiny výtvarného umění I., II. a III. 2. Výhodou je pro studenta schopnost práce s cizojazyčnou odbornou literaturou (Nj, Aj). U studentů se také předpokládá historický rozhled alespoň v intencích středoškolských osnov dějepisu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na výuce, zvládnutí studia doporučené literatury, případně vypracování zadané samostatné práce v rámci předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
Dějiny českého výtvarného umění (1790-1890) III.(1, 2).
-
Biegl, R. - Macek, P. - Bachtík, J. Barokní architektura v Čechách. Praha, 2015. ISBN 9788024627366.
-
Fučíková, E. - Bukovinská, B. - Muchka, I. Umění na dvoře Rudolfa II.. Praha, 1991.
-
Huyge, R. a kol. Umění renesance a baroku. Praha, 1970.
-
kol. aut. Baroko. Architektura - Sochařství - Malířství. Praha, 2007.
-
kol. aut. Dějiny českého výtvarného umění II. (1, 2). Praha, 1989.
-
kol. aut. Sláva barokní Čechie - sborník, Stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století. Praha, 2001.
-
kol. aut. Umění italské renesance, Architektura - Sochařství - Malířství - Kresba. Praha, 2001.
-
Villari, R. Barokní člověk a jeho svět. Praha, 2003.
|