Vyučující
|
-
Pátek Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Royt Jan, prof. PhDr. Ing.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy jednotlivých přednášek: 1. Úvodní hodina 2. Italská renesance 14. - 15. století 3. Italská malba 14. - 15. století 4. Vrcholná italská renesance 5. Michelangelo Buonarroti 6. Bratři van Eyckové a malířská tvorba v Burgundsku, Flandrech a Nizozemí 7. Zaalpská renesance 8. Albrecht Dürer a Lucas Cranach st. 9. Renesance v Čechách a na Moravě 10. Manýristická tvorba v Evropě 11. Římský manýrismus v architektuře 12. Rudolfínský manýrismus 13. Odborná exkurze Odborná exkurze
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s přehledným vývojem dějin výtvarného umění od počátků italské renesance do přelomu 16. - 17. století. Důraz je kladen celkový historický kontext, vybrané umělecké osobnosti i jednotlivé významné lokality a kulturní centra. Kurz je pevnou součástí systému výuky Dějin výtvarného umění v bakalářském stupni studia, který je zakončen u oborů Dokumentace památek a Kulturní historie státní závěrečnou zkouškou. Na získané znalosti navazuje student v pokračujících kurzech dějin výtvarného umění a v budoucnu je uplatní v praxi v závislosti na svém odborném uplatnění. Studenti oboru Dokumentace památek využijí získané znalosti především pro obohacení svých poznatků z předmětu dějiny architektury. Pro studenty Kulturní historie pak absolvování kunsthistorických kurzů představuje jeden z hlavních pilířů bakalářského studia.
Absolvent kurzu prokazuje bazální znalost kulturně-historického vývoje v epoše renesance a manýrismu. Dokáže přehledným způsobem charakterizovat kulturní vývoj významných oblastí a uměleckého slohu. Dále prokazuje znalost vybraných uměleckých děl a staveb ve zmíněném časovém rámci, schopnost tato díla identifikovat a správně zařadit časově i stylově.
|
Předpoklady
|
1. Pro absolvování předmětu není bezpodmínečně nutné předchozí zvládnutí jiné disciplíny, výhodou je ovšem úspěšné ukončení předmětů Dějiny výtvarného umění I. a II. 2. Výhodou je pro studenta schopnost práce s cizojazyčnou odbornou literaturou (Nj, Aj). U studentů se také předpokládá historický rozhled alespoň v intencích středoškolských osnov dějepisu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na výuce, zvládnutí studia doporučené literatury, případně vypracování zadané samostatné práce v rámci předmětu.
|
Doporučená literatura
|
|