Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy jednotlivých přednášek: 1. Toskánsko a vznik renesance 2. Šíření renesance do oblasti za Alpami x pozdně gotické tendence 3. Manýrismus - evropské umění 16. století 4. Renesance v Čechách 5. Rudolfínský manýrismus 6. Kultura barokní Evropy 7. Baroko v Čechách (I) - 17. století 8. České baroko (II) - 18. století 9. Klasicismus 10. Umělecké proudy 19. století 11. České umění 19. století 12. Umění 20. století (I) 13. Umění 20. století (II) 14. Ověřovací test *jedna přednáška je rezervována pro prezentaci filmu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům historicky zaměřených oborů základní přehled vývoje kulturního a uměleckého vývoje od pravěku po období první poloviny 20. století. Akcent je kladen především na oblast výtvarného umění, a to hlavně v evropském a v mladších obdobích také českém prostředí. Časový záběr prvního semestru je od pravěkého umění po gotický sloh. Navazující druhý semestr mapuje období pozdní od renesance do počátku 20. století.
Absolvent kurzu prokazuje bazální znalost kulturně-historického vývoje v etapě od pravěku do počátku 20. století. Dokáže přehledným způsobem charakterizovat kulturní vývoj významných oblastí a historických epoch. Dále prokazuje znalost vybraných uměleckých děl a staveb ve zmíněném časovém rámci, schopnost tato díla identifikovat a správně zařadit časově i stylově. Získané znalosti uplatní absolvent kurzu v závislosti na svém odborném směřování. Absolventi z pedagogicky zaměřených je aplikují v rámci výuky dějepisu a společensko-vědných předmětů. Absolventi historických oborů je aplikují v rámci své badatelské a publikační činnosti. V obecné rovině pak všichni absolventi získanými znalostmi prokazují svou kulturní gramotnost.
|
Předpoklady
|
1. Pro absolvování předmětu není nutné předchozí absolvování žádné konkrétní disciplíny. 2. Vstupní znalosti jsou vhodné alespoň v rozsahu dějepisných osnov středoškolského studia. Znalost žádného cizího jazyka není vyžadována.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Předmět je atestován dvojící zápočtových testů, které dokládají zvládnutí alespoň základní sumy předávaných znalostí na konci každého z obou semestrů.
|
Doporučená literatura
|
-
Garin, E. Renesanční člověk a jeho svět. Praha, 2003.
-
Huyge, R. Umění nové doby. Praha, 1974.
-
kol. aut. Baroko. Architektura - Sochařství - Malířství. Praha, 2007.
-
kol. aut. Dějiny českého výtvarného umění II. (1, 2). Praha, 1989.
-
kol. aut. Dějiny českého výtvarného umění III. (1, 2). Praha, 2001.
-
kol. aut. Dějiny českého výtvarného umění IV. (1, 2). Praha, 1998.
-
kol. aut. Umění italské renesance, Architektura - Sochařství - Malířství - Kresba.. Praha, 2001.
-
Villari, R. Barokní člověk a jeho svět.. Praha, 2003.
|