Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Školní dějepis, jeho postavení, možnosti a perspektivy 2. Vývoj výuky dějepisu v českých zemích do konce 19. století 3. Vývoj výuky dějepisu v českých zemích ve 20. století 4. Významné osobnosti české výuky dějepisu, včetně Eduarda Štorcha a reflexe především jeho pedagogického působení 5. Cíle a možnosti současné výuky dějepisu 6. Postavení dějepisu v rámci RVP (ŠVP) 7. Osobnost učitele dějepisu s důrazem na jeho dovednosti 8. Organizace (výběr, programy) učiva - teorie a zahraniční zkušenosti 9. Evropanství, evropská témata a zkušenosti v české (evropské) škole 10. Historické myšlení, jeho vývoj a specifika v kontextu historické kultury - historického vědomí (povědomí) 11. České (československé) učebnice dějepisu ve srovnání s učebními texty cizojazyčnými 12. Didaktická analýza a její využití v dějepisu 13. Současný stav oborové didaktiky dějepisu jako vědecké disciplíny (témata, problémy, zkoumání) 14. Výuka dějepisu metodami RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě současného rozvoje didaktiky dějepisu, respektive školního dějepisu předmět prohlubuje teoretické znalosti studentů a zároveň jim umožňuje získat praktické dovednosti v rozmanitých činnostech nutných pro výuku dějepisu. Student získává přehled o historii výuky dějepisu a také o základních koncepcích, technikách, metodách didaktiky dějepisu nejen v českém prostředí.
Student dovede vytvořit různé typy materiálů pro praktické užití v hodině (pracovní list, diskusní pavučina, portfolio) Student zná a ovládá různé role učitele při diskusi (moderátor, účastník, zapisovatel, expert). Student umí vytvořit program, který umožňuje koordinovat výuku dějepisu s dalšími vzdělávacími obory. Student popíše zásady tvorby vzdělávacích projektů.
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na Úvod do didaktiky dějepisu, předpokládá se znalost historického vývoje v rozsahu bakalářského stupně studia. Student využívá dovedností získaných v předmětu Obecná didaktika, případně v PVK souvisejících s tímto předmětem. Obdobně i z dalších oborů pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Student připravuje dílčí vystoupení k jednotlivým tématům - v písemné i ústní podobě. Student se účastní diskuse jako moderátor i jako účastník. Student koordinuje svou činnost s ostatními spolužáky. Student vytváří portfolio osobních základních výstupů ke stanovenému tématu.
|
Doporučená literatura
|
|