Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Program: I. ČÁST: 1. Počátky světové kinematografie (technické předpoklady, první díla, rozvoj filmového průmyslu) 2. Počátky kinematografie v českých zemích (Ponrepo, Kříženecký aj.) 3. Éra němého filmu 4. Zvukový film a jeho rozvoj do druhé světové války 5. Film a jeho využití totalitními režimy 6. Poválečný vývoj světového filmu 7. Hlavní etapy české poválečné kinematografie II. ČÁST: 1. Dějiny ve filmu (základní charakteristika, typologie, výzkum problematiky) 2. Vývoj českého "historického" filmu 3. Následují vybrané příklady, které budou založeny na rozboru konkrétních filmových děl, např.: - "Husitský film" - problematika husitství na filmovém plátně - "Doba temna" v českém historickém filmu - Francouzská revoluce ve filmu - Osobnosti umění na filmovém plátně atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
|
Výstupy z učení
|
Vlastní realizace kurzu se orientuje ke dvěma navzájem souvisejícím okruhům. První rovina se zaměří obecně k prezentaci hlavních etap vývoje světové i české kinematografie. S ohledem na rozsah kurzu bude tento cíl realizován výběrovým způsobem se zaměřením na závažná a reprezentativní kinematografická díla, student bude přitom nejen pasivním příjemcem informací a divákem, ale bude cíleně veden k rozboru prezentovaných děl. Druhý závažný okruh pak bude s ohledem na historické zaměření studijního oboru zacílen na analýzu uplatnění historické problematiky ve filmu. Filmové dílo (zejm. "žánr" historického filmu) zde bude dílčím způsobem sledováno jako skutečnost, která velmi podstatným způsobem ovlivnila a stále ovlivňuje obecný náhled na dějinný vývoj a významné historické jevy a události. Prezentace a sledování reprezentativních děl především české kinematografie zde bude východiskem k analýze toho, jak filmoví tvůrci nakládají a mohou nakládat s historickou látkou. Student bude veden k tomu, aby sledoval podmíněnost ztvárnění historické skutečnosti v historickém filmu z hlediska kulturních, politických, společenských i ekonomických faktorů aj..
Absolvent kurzu dokáže prezentovat hlavní etapy ve vývoji české i světové kinematografie. Dokáže spolehlivě popsat hlavní trendy v celkovém vývoji, zná a je schopen základního zhodnocení významu důležitých děl kinematografie. Je schopen jejich chronologického i regionálního zařazení v kontextu celkového vývoje. Disponuje zevrubnou představou o základní literatuře a institucích, které se zabývají vývojem filmu. Vnímá kinematografické dílo též jako historický pramen. Kromě estetických kvalit cíleně dokáže analyzovat v širším kontextu faktory, které kinematografické dílo (i odraz historických skutečností v něm) ovlivnily. Je veden k snaze rozpoznat vliv individuality a estetického záměru tvůrců díla a obecnější prvky společenské či politické objednávky soudobé společnosti. Filmové dílo tak vnímá jako produkt historického vývoje dané společnosti. Je schopen se erudovaným způsobem účastnit rozpravy, diskuse o vybraném filmovém díle. Dokáže případnou diskusi i smysluplným usměrňovat.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Pravidelné sledování filmové scény, v průběhu kurzu bude po studentech požadována průběžná informace o aktualitách ze světa české i světové kinematografie.
|
Doporučená literatura
|
-
BORDWELL, David - THOMPSONOVÁ, Kristin. Dějiny filmu. AMU Praha, 2014.
-
KLIMEŠ, Ivan - RAK, Jiří. Film a historie I. - IV. in: Film a doba, 1988/č.3,6,9,10, Praha, 1988.
-
KLIMEŠ, Ivan. Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945. Praha, 2016.
-
KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno, 2015.
-
KOKEŠ, Radomír D. Světy na pokračování. Brno, 2016.
-
kol. autorů (ed. L.Ptáček). Panorama českého filmu,. Olomouc, 2000.
-
kol. autorů (ed. P.Kopal). Film a dějiny. Praha, 2005.
-
MONACO, James. Jak číst film. Svět filmu, médií a multimédií. Praha 2006.
|