Předmět: Dějiny českého novověku

« Zpět
Název předmětu Dějiny českého novověku
Kód předmětu KHI/DCN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koumar Jiří, PhDr. Ph.D.
  • Musilová Stanislava, Mgr. Ph.D.
  • Okurka Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Grisová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Témata první části 1648-1848: 1. Hospodářské a společenské poměry po třicetileté válce. Problematika nevolnictví.Rozbor robotních patentů. 2. Náboženské poměry od konce třicetileté války do r.1781. 3. Účast habsburské monarchie v mezinárodních konfliktech a její odraz ve vnitřních problémech druhé poloviny17. a počátku 18.století. 4. Problematika protoindustrializace a její specifičnost v našich zemích. 5. České země v období osvícenského absolutismu 1740-1792. Politické zápasy. Podstata a důsledky reforem. 6. Vztah procesu industrializace a národního obrození. 7. Od Velké francouzské revoluce a napoleonských válek k problematice doby předbřeznové. Témata druhé části 1848-1918: 8. Revoluce 1848/49 v našich zemích v středoevropském kontextu a její důsledky. 9. Od neoabsolutismu k uzákonění dualismu v souvislosti s mezinárodní situací. 10. Česká politika v letech 1867- 1892 v evropském kontextu. 11. Sociální problematika v našich zemích v 2.polovině 19.století a její politický průmět v souvislosti s evropským vývojem. 12. Diferenciace politického života na konci 19. a počátku 20.století a její souvislost s ekonomicko-sociálním vývojem. 13. Postup procesu vytváření občanské společnosti. 14. Problematika vytvoření samostatného československého státu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Dějiny českého novověku jsou rozděleny do dvou částí. První zahrnuje období 1648 - 1848. Studenti se seznámí s hlavními problémy dějin tohoto období v širším kontextu dějin celé habsburské monarchie. Akcentovány jsou pak problémy, jejichž řešení věnuje pozornost naše a světová historiografie. Druhá část kurzu zahrnuje období, které začíná revolucí 1848/49 a vrcholí vznikem samostatného československého státu v roce 1918.Zvláštní pozornost je věnována otázce národnostní, chápané v širším pojetí. Charakteristickým problémem tohoto období je i zápas o prosazování demokratických práv a politické emancipace všech společenských vrstev. Proto zvýšený důraz bude patřit vytváření občanské společnosti.
Student získá schopnost logické návaznosti na předchozí časové období. Student prokáže znalost širších časových i prostorových souvislostí s analýzou předcházejícího a určitým směrem směřujících předpokladů budoucího vývoje. Bude se nejen orientovat v dané problematice v rámci historického vývoje českých zemí, ale i srovnávat s jinými částmi habsburské monarchie a Evropy. Osvojí si schopnost analýzy příslušných pramenů, zaměřenou především na jejich hodnocení s nutností kritického přístupu. Získá přehled historiografie týkající se sledovaného období se zaměřením na nejnovější vědecké výsledky, se znalostí přecházejícího vývoje řešení příslušných problémů. Součástí získaných kompetencí je i úspěšná geografická orientace konkrétních historických dějů. Student prokáže schopnost výstižné prezentace výsledků vlastní činnosti v tomto oboru. Student bude schopen materiál, se kterými bude pracovat, umět zařadit do širšího - evropského/světového kontextu dějin a na tomto podkladě spolupracovat se zahraničními badateli. Bude mít také kompetence ne vytváření společných mezinárodních projektů.
Předpoklady
Návaznost na dějiny českého středověku.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Aktivní účast v prezenční části kurzu, četba zadaných textů a schopnost referovat o nich, vypracovávání písemných prací/referátů, které by měly prokázat schopnost studentů samostatně zformulovat problém, vytyčit cíle práce a vhodné metody k jejímu zpracování, kriticky zhodnotit primární i sekundární literaturu a vyvodit odpovídající závěry.
Doporučená literatura
  • Bělina,P. a kol. Velké dějiny zemí Koruny české XI a,b 1792-1860. Litomyšl, 2013.
  • Bělina,P.- Kaše,J.- Mikulec,J.- Veselá,I.- Vlnas,J. Veliké dějiny zemí Koruny české,IX 1683-1740. Praha, 2011. ISBN 978-80--7432-105-.
  • Borovička, M. a kol. Velké dějiny zemí Koruny české XIIa 1860-1890. Litomyšl, 2012.
  • Borovička, M. a kol. Velké dějiny zemí Koruny české XIIb 18901918. Litomyšl, 2013.
  • Bůžek V. a kol. Společnost českých zemí v raném novověku (struktury, identity konflikty). Praha, 2010.
  • Čornejová, I. - Kaše, J. - Mikulec, J. Velké dějiny zemí Koruny české VIII. 1618-1683. Praha, 2008. ISBN 978-80-7185-947-5.
  • Fialová, L. a kol. Dějiny obyvatelstva českých zemí. Praha, 1996.
  • Hlavačka, M. a kol. České země v 19. století. Proměny společnosti v moderní době I.?II. Praha, 2014.
  • Hledíková, Z. - Janák J. - Dobeš, J. Dějiny správy v českých zemích od počátku státu po současnost. Praha, 2007.
  • Hroch, M. Národy nejsou dílem náhody. Praha, 2009.
  • Jakubec, I. - Jindra, Z. Dějiny hospodářství českých zemí od počátku industrializace do konce habsburské monarchie. 2006.
  • Koldinská, M. - Cerman, I. a kol.. Základní problémy studia raného novověku. Praha, 2013.
  • Kořalka, J. Češi v habsburské říši a v Evropě 1815-1914. Praha, 1996.
  • Petráň, J. a kol. Počátky českého národního obrození: společnost a kultura v 70. až 90. letech 18. století,. Praha, 1999.
  • Šolle, Z. Století české politiky. Od Palackého k Masarykovi. Praha, 2018.
  • Urban, O. Česká společnost 1848-1918. Praha, 1982.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dokumentace památek (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní