Předmět: České moderní dějiny A

« Zpět
Název předmětu České moderní dějiny A
Kód předmětu KHI/BPH35
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rokoský Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Československo ? různé úhly pohledu, odborná literatura, prameny 2. Obtížné formování státu ve střední Evropě 1918-1920 3. Československá ústava, Pětka, Hrad 4. Národnostní otázka ? čeští Němci, Slováci, Rusíni 5. Ekonomika první ČSR 6. Politický systém první ČSR 7. Stát a církev, postavení žen a kulturní vývoj ČSR 8. Československá zahraniční politika 9. Mnichov a československá armáda 10. Druhá republika 11. Protektorát Čechy a Morava ? okupační systém, poměry, holocaust 12. Protinacistický odboj ? domácí, zahraniční, kolaborace 13. Slovenský stát ? poměry, holocaust, SNP 14. Konec války a Protektorát Čechy a Morava

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
První výukový cyklus se zaměřuje na politický, ekonomický, sociální a kulturní vývoj v období první republiky, na tragický ráz a vnitřní rozporuplnost druhé republiky a na těžké období protektorátu Čechy a Morava. Jeho cílem je získání obecného přehledu o širokém spektru dobových problémů, podrobnější znalost odborné literatury a začlenění domácího vývoje do širšího středoevropského kontextu. Posluchači se seznámí s různými úhly pohledu na vývoj čs. státu (Češi, Slováci, Němci, Rusíni), stejně jako s proměnami vzájemného soužití ve společném státě. Témata cvičení si posluchači volí sami podle vlastního zájmu, po domácí přípravě následuje rozprava ke zvolenému tématu, vítány jsou ?akademické hádky? mezi studenty a snaha přiblížit se k podstatě věci.
Posluchač dokáže kriticky hodnotit příslušnou odbornou literaturu a prameny, je schopen zformulovat a obhájit vlastní názor v jednotlivých rozpravách. Současně se umí orientovat v hlavních problémech doby, a to i metodologicky a heuristicky. Studenti a studentky zpracují seminární práci založenou na archivních pramenech a úspěšně absolvují písemný test.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na seminářích, seminární práce.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr