| Název předmětu | Obecné moderní dějiny A |
|---|---|
| Kód předmětu | KHI/BPH34 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1.Versailleský mírový systém a Německo v letech 1918-1925 2.Rusko v revolučním roce 1917 a občanská válka 3.Itálie v letech 1915-1939 4.USA v letech 1917-1941 5.SSSR v letech 1922-1941 I. 6.SSSR v letech 1922-1941 II. 7.Německo v letech 1925-1939 8.Japonsko a Čína v letech 1918-1941 9.Velká Británie a Francie 1918-1939 10.Autoritářské státy v Evropě 11.Druhá světová válka 12.Od okupačních zón k NDR a SRN 13.Sovětizace a vytvoření východního bloku 14.Raná fáze studené války
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je přiblížení zásadních aspektů celosvětového vývoje od konce 1. sv. války až do rozpadu východního bloku a následných událostí. V ZS je sledován rozpad tradičních evropských mocností, vzestup totalitních ideologií a v souvislosti s tím vznik totalitních nebo autokratických států, a zároveň pak oslabování vlivu demokratických států - ať již vlivem vnitřních problémů či v důsledku poválečné a především Velké hospodářské krize.
Student prokazuje znalost skutečností a klíčových jevů z obecných moderních dějin z období let 1918-1953. Orientuje se v příčinách a následcích zásadních událostí, které ovlivnily dějinný vývoj. Zná základní odbornou literaturu ke sledovanému období a umí díky ní kriticky interpretovat popisované jevy. Prokazuje znalost příčinných souvislostí a chápe je v širším historickém kontextu. Umí uspokojivě vysvětlit a interpretovat důležité pojmy jako např. fašismus, nacismus, komunismus, socialismus, Kominterna, NEP, industrializace, GULAG, kult osobnosti, kolektivizace, autoritářský stát, New Deal, appeasement, Norimberské zákony, Lebensraum, šoa, studená válka, sovětizace, Marshallův plán, Berlínská krize, NATO atp. Je schopen si uvědomit etický rozměr problematických jevů daného období a jejich důsledků pro současnost. Dokáže získané poznatky prezentovat prostřednictvím textů, referátů nebo prezentací a diskutovat o nich. |
| Předpoklady |
|
Nejsou
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích, esej. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|