Předmět: Dějiny pravěku a starověku

« Zpět
Název předmětu Dějiny pravěku a starověku
Kód předmětu KHI/BPH10
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Trefný Martin, Dr. habil. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do pravěkých dějin a archeologie 2. Počátky lidstva a paleolit 3. Neolitická revoluce a počátky zemědělství 4. Eneolit 5. Doba bronzová 6. Doba železná a Keltové 7. Střední Evropa v době římské a době stěhování národů 8. Počátky civilizací, městských států a metodologické základy historického poznávání starověku 9. Vývoj staroorientálních říší: Mezopotámie, Malá Asie a Blízký východ 10. Egyptský stát a egejské civilizace 11. Společenský a politický vývoj řecké civilizace 12. Přerod klasického Řecka v helénistický svět 13.?14. Italský prostor a formování římské republiky Krize republiky a vývoj císařství

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je v prvé řadě představení prehistorického vývoje od počátků vývoje lidského druhu až po závěr pravěkého období na území střední Evropy. V druhém plánu je cílem přednášek podat nástin základních etap vývoje ve starověku. Přiblížit charakteristické rysy vývoje od počátků městských států po vznik a dějiny starověkých říší s vrcholem v římském císařství. Přednostní pozornost se věnuje výkladu příčin hospodářského, politického a kulturního vzestupu starověkého Řecka a Říma, jeho projevům a důsledkům, s dalším vývojem v podobě rozpadu impéria a zániku antiky. Přiměřený zájem patří rovněž významu antického dědictví z pohledu dalšího dějinného vývoje, výběrově také klíčovým problémům poznání a studia antických dějin s jejich dlouhou historií. Mluvená přednáška je doplněna vizualizací map, poukazem na klíčové prameny a jejich rozborem, výběrovými ukázkami z památek a pramenných dokladů.
Studenti si zapamatují a definují základní historické a archeologické pojmy, klíčové civilizace a jejich chronologii, včetně období pravěku, starověkých civilizací a počátků historických států. Studenti rozumí důležitým změnám ve vývoji lidské společnosti a kultury, jako je přechod od lovu a sběru k zemědělství, vznik městských států, vznik písma, a rozvoj politických a společenských struktur a rozumí klíčovým procesům v archeologii, metodologii historického výzkumu a jsou schopni srovnávat různé historické etapy a oblasti. Student disponuje poznatky o archeologických nálezech, kulturních a technologických změnách na konkrétních příkladech z různých historických období a je schopen interpretace materiálních a písemných pramenů. Studenti jsou schopni vztáhnout historické události k širšímu kulturnímu a politickému kontextu.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Písemný test
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr