Předmět: Dějiny vědy a vzdělanosti

« Zpět
Název předmětu Dějiny vědy a vzdělanosti
Kód předmětu KHI/BKH51
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v kombinované formě shrnuje tyto témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Translace antické vzdělanosti v evropském prostředí. 2. Věda a vzdělanost v kultuře scholastiky. 3. Renesance jako téma dějin evropského humanismus. 4. Vědecká revoluce ? 16. až 18. století. Studenti se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, úkoly zadanými v prezenční části výuky či ve výukovém systému Moodle a dále na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných prezenčně, on-line (blue.ujep.cz) či korespondenčně (e-mail).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět si klade za cíl seznámit posluchače s problematikou dějin vědy a vzdělanosti v období od antiky až do 18. století. Látka je probírána v zásadě chronologicky, přičemž v každém období je vedle obecné charakteristiky podrobněji analyzováno jedno vybrané téma. Důraz je kladen na obecné (resp. evropské) dějiny, kulturní paradigmata, institucionální vývoj, metody poznávání, teoretické koncepty, proměny vzdělávacího kurikula, objevy a s nimi spojené osobnosti.
Student umí definovat základní pojmy, jako jsou scholastika, renesance, humanismus, osvícenství apod. Je schopen s nimi pracovat jako s historiograficky podmíněnými kategoriemi a orientuje se v doporučené literatuře. Dokáže pojmenovat význam klíčových osobností evropského vývoje na poli vědy i vzdělanosti a rozumí souvisejícím myšlenkovým paradigmatům. Je schopen operovat s termíny "tradice", "kontinuita" při posuzování jednotlivých aspektů evropské (duchovní) kultury.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Písemný test.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr