|
Vyučující
|
-
Rokoský Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě shrnuje tyto témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Pád komunistického režimu a rozpad Československa 2. Češi a jejich komunismus ? různé úhly pohledu 3. Václav Havel a česká demokracie ? vstup ČR do EU a NATO 4. Pád železné opony a co dál? 5. 09/11 Válka proti terorismu 6. Ohniska mezinárodního napětí Studenti se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné odborné literatuře, úkoly zadanými v prezenční části výuky a dále na základě individuálních konzultací s pedagogy realizovaných i elektronickou formou.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je studentům zprostředkovat hlubší porozumění klíčovým událostem, procesům a fenoménům formujícím českou a světovou společnost od konce 20. století do současnosti. Předmět se zaměřuje na politické, společenské a kulturní souvislosti transformace postkomunistického prostoru, mezinárodní bezpečnostní výzvy i proměny globálního řádu.
Po absolvování výukového cyklu se bude posluchač orientovat v nejnovějších problémech doby, dokáže o nich kriticky přemýšlet a obhájit svůj názor. Studenti si prostřednictvím analýzy historických událostí (např. pád komunistického režimu, rozpad Československa, válka v Jugoslávii, 11. září a jeho důsledky, ruská agrese proti Ukrajině) osvojí schopnost kriticky reflektovat vývoj domácí i mezinárodní politiky, rozlišovat mezi různými typy odporu vůči totalitním režimům a chápat postavení České republiky v evropském a globálním kontextu.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Studenti a studentky zpracují seminární práci založenou na archivních pramenech a úspěšně ji dokáží obhájit v rozpravě.
|
|
Doporučená literatura
|
|