|
Vyučující
|
-
Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka v kombinovaném studiu budu shrnuta do následujících tematických bloků: 1.Konflikty a napětí v době studené války 2.Východní blok a SSSR ? vývoj a krize 3.Dekolonizace a regionální konflikty 4.USA a Západní Evropa ? proměny společnosti a politiky Studenti se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, úkoly zadanými v prezenční části výuky a dále na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných ať již osobní konzultací nebo elektronickou formou.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je přiblížení zásadních aspektů celosvětového vývoje od konce 1. sv. války až do rozpadu východního bloku a následných událostí. V LS jsou sledovány projevy studené války, vnitřní vývoj USA, jeho zahraniční angažmá, formy soupeření se Sovětským svazem, stejně jako vývoj SSSR a východního bloku až po jeho rozpad a následný válečný konflikt v Jugoslávii.
Student prokazuje znalost skutečností a klíčových jevů z obecných moderních dějin z období let 1918-1953. Orientuje se v příčinách a následcích zásadních událostí, které ovlivnily dějinný vývoj. Zná základní odbornou literaturu ke sledovanému období a umí díky ní kriticky interpretovat popisované jevy. Prokazuje znalost příčinných souvislostí a chápe je v širším historickém kontextu. Umí uspokojivě vysvětlit a interpretovat důležité pojmy jako např. studená válka, RVHP, EHS, dekolonizace, jaderné (od)zbrojení, Brežněvova doktrína, OPEC, ropný šok, perestrojka, glasnosť atp. Je schopen si uvědomit etický rozměr problematických jevů daného období a jejich důsledků pro současnost.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Ústní zkouška.
|
|
Doporučená literatura
|
|