|
Vyučující
|
-
Rokoský Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tyto témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Československo ? různé úhly pohledu, odborná literatura, prameny 2. Ústava a politický systém první ČSR 3. Národnostní otázka a ekonomika první ČSR 4. Prvorepubliková společnost a zahraniční politika 5. Mnichov 1938 a druhá republika 6. Protektorát Čechy a Morava Posluchači v kombinované formě se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v odborné literatuře a v opoře předmětu, dále úkoly zadanými v prezenční části výuky a na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných i elektronickou formou.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
První výukový cyklus se zaměřuje na politický, ekonomický, sociální a kulturní vývoj v období první republiky, na tragický ráz a vnitřní rozporuplnost druhé republiky a na těžké období protektorátu Čechy a Morava. Jeho cílem je získání obecného přehledu o širokém spektru dobových problémů, podrobnější znalost odborné literatury a začlenění domácího vývoje do širšího středoevropského kontextu. Posluchači se seznámí s různými úhly pohledu na vývoj čs. státu (Češi, Slováci, Němci, Rusíni), stejně jako s proměnami vzájemného soužití ve společném státě. Témata cvičení si posluchači volí sami podle vlastního zájmu, po domácí přípravě následuje rozprava ke zvolenému tématu, vítány jsou ?akademické hádky? mezi studenty a snaha přiblížit se k podstatě věci.
Posluchač dokáže kriticky hodnotit příslušnou odbornou literaturu a prameny, je schopen zformulovat a obhájit vlastní názor v jednotlivých rozpravách. Současně se umí orientovat v hlavních problémech doby, a to i metodologicky a heuristicky. Studenti a studentky zpracují seminární práci založenou na archivních pramenech a úspěšně absolvují písemný test.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích, seminární práce.
|
|
Doporučená literatura
|
|