|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě shrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Předbřeznová doba, české národní hnutí před rokem 1848, revoluce 1848/1849 2. Hospodářský a sociální vývoj 3. Hlavní mezníky politického a ústavního vývoje ve 2. polovině 19. a na počátku 20. století 4. Česko-německé vztahy 5. Problematika vytvoření samostatného československého státu, okolnosti vzniku Studující kombinované formy studia se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, úkoly zadanými v prezenční části výuky či ve výukovém systému Moodle a dále na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných i prostřednictvím komunikačního fóra v Moodlu či jinou elektronickou formou.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je porozumět hlavním procesům politického, společenského, hospodářského a kulturního vývoje českých zemí v letech 1815-1918. Studující získá orientaci v klíčových událostech od konce napoleonských válek po vznik samostatného československého státu. Důraz je kladen na pochopení modernizačních procesů, národní hnutí, ústavní vývoj, proměny společnosti a česko-německé vztahy.
Po absolvování kurzu bude studující schopen: -popsat a vysvětlit hlavní události a procesy vývoje českých zemí od roku 1815 do roku 1918 v kontextu dějin Evropy -analyzovat proměnu společnosti v souvislosti s industrializací, urbanizací, demokratizací, parlamentarizací, politickým vývojem a kulturními změnami -porozumět vzniku moderní občanské společnosti a procesu národní emancipace českého národa i dalších etnických skupin v monarchii -interpretovat klíčové milníky česko-německých vztahů a zhodnotit význam nacionalismu jako určujícího fenoménu 19. století -zohlednit specifika vývoje na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku v rámci celku českých zemí a Rakousko-Uherska -zhodnotit roli první světové války v kontextu přechodu od monarchie k samostatnému československému státu -samostatně vyhodnotit příčiny a důsledky zásadních změn v politice, společnosti a kultuře českých zemí v daném období
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na přednáškách a seminářích, diskuze nad prameny a texty, přednesení zadaného referátu s prezentací (prezenční forma studia), resp. odevzdání písemné seminární práce (kombinovaná forma studia), prostudování vybraných titulů odborných textů.
|
|
Doporučená literatura
|
|