Předmět: České novověké dějiny A

« Zpět
Název předmětu České novověké dějiny A
Kód předmětu KHI/BKH25
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koumar Jiří, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti kombinované formy studia se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a úkoly zadanými v prezenční části výuky. Studentům dále slouží kurz realizovaný ve výukovém systému Moodle (k dispozici jsou opory a metodické materiály, které jsou podkladem pro individuální programovaný postup v rámci samostudia). Dále je studentům k dispozici evaluace postupu realizovaná prostřednictvím on-line testů). Komunikace je zajištěna i prostřednictvím komunikačního fóra dostupného v úvodní části kurzu v systému Moodle.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen k údobí dějin českých zemí, které je rámcově vymezené etapou třicetileté války až po předěl související s událostmi obecného vývoje Evropy na klonku 18. a počátku 19. století. V proběhu přednáškového cyklu bude pozornost studujících postupně směřována ke spektru hlubokých politických, společenských, hospodářských i kulturních proměn českých zemí, které úzce souvisí s krizovými momenty první poloviny 17. století (neúspěšný stavovský, třicetileté válka, populační a hospodářský regres aj.). Pozornost se zde bude orientovat nejen k celkovému vývoji, nýbrž se i dílčím způsobem dotkne proměn ve významu a postavení jednotlivých sociálních vrstev soudobé stavovské společnosti (šlechta, městský stav a poddanská společnost). V průběhu 17. a počátku 18. století bude dále sledován postup upevňování panovnické moci v českých zemích i habsburské monarchii, charakterizovány budou prosazující se absolutistické principy, a to v kontextu (a ve srovnání) politických poměrů v dalších evropských státech. Do tohoto okruhu zahrne výklad i aspekty náboženského a kulturního vývoje českých zemí v raném novověku (od rekatolizace k omezené toleranci). Charakteristika 18. století posléze poukáže k postupné proměně centralistických tendencí habsburských panovníků se zaměřením na jejich snahy o správně-politické, hospodářské či sociální reformy (osvícenské reformy). Jako samostatné téma pak bude též sledován hospodářský vývoj českých zemí, výklad představí principy prosazování moderních forem výroby a obchodu, a též jejich propojení s absolutistickým státem ve střední Evropě. Poslední okruh posléze zaměří pozornost studujících k proměně, kterou přináší samotný závěr 18. století. V širším kontextu bude charakterizován široký okruh předpokladů národního hnutí, a to v kontextu podnětů úzce souvisejících s myšlenkovou a kulturní proměnou Evropy (zejm. osvícenství) a zároveň celoevropskými událostmi, které zásadním způsobem proměnily evropskou společnost jako takovou (francouzská revoluce, napoleonské války a, vídeňský kongres).
Absolvent kurzu prokazuje znalost komplexního historického vývoje v etapě raného novověku v českých zemích. Dokáže zde přehledným způsobem charakterizovat hlavní vývojové tendence, osvětlit nejdůležitější procesy a jevy daného období v kontextu úrovně poznání současné historiografie. V konkrétní úrovni spolehlivě definuje klíčové pojmy sledovaného období, dokáže je osvětlit a odůvodnit i z hlediska prostorových a chronologických souvislostí. Vývoj českých zemí absolvent dále zasadit do celkového kontextu vývoje zemí habsburské monarchie a dalších zemí střední Evropy. Pro absolventa kurzu je posléze závažný okruh kompetencí v okruhu práce s pramennou základnou. Absolvent dokáže určit (pozná) a definovat základní historické pramenné typy relevantní pro etapu českého raného novověku. Rozumí jejich základní struktuře a v tomto rámci je schopen navrhnout základní badatelský postupu či spektrum metod vhodných pro badatelské využití konkrétního pramenného typu (ukázky).
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Písemný test (realizovaný elektronickou formou, Moodle).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr