Předmět: České starší dějiny A

« Zpět
Název předmětu České starší dějiny A
Kód předmětu KHI/BKH12
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrubá Michaela, prof. PhDr. Ph.D.
  • Hrbek Filip, PhDr.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v kombinované formě shrnuje tyto témata po jednotlivých výukových blocích: 1.Periodizace českých středověkých dějin v kontextu obecného vývoje a jejich role ve filozofii českých dějin, základní literatura a prameny k dějinám českého středověku 2. České země od příchodu Slovanů do Slované 3. Tzv. Velkomoravská říše a význam cyrilometodějské misie 4. Formování českého středověkého státu a otázka tzv. Boleslavské říše 5. Raně středověký českých stát v 11.- 12. století, formování středověké společnosti 6. Český stát na prahu vrcholného středověku a změna jeho postavení v kontextu Říše římské 7. ?Velká změna? ? urbanizace českých zemí a rozvoj vrcholně středověké společnosti 8. Poslední Přemyslovci a jejich (středo)evropské ambice 9. První Lucemburkové na českém trůně a vnik Koruny království českého 10. Karel IV. jako český král a císař 11. Předpoklady vzniku husitského hnutí 12. Husitská revoluce mezi ideologií a sociálním hnutím (základní periodizace a názory historiografie) 13. Království dvojího lidu (České země v době pohusitské) 14. Šlechtic na trůně (Jiří z Poděbrad) Vyučující je se studujícími v kontaktu v rámci přímé kontaktní výuky, konzultačních hodin a formou online konzultací a emailové komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
V rámci výuky předmětu České starší dějiny A studenti získávají základní přehled o podstatných tématech českých středověkých dějin, která jsou s ohledem na aktuální povědomí absolventů středních škol, kteří vstupují do historických studijních programů, pojata tak, aby náročné studium zvládl větší počet studentů bez snížení náročnosti studia. Přednášky jsou koncipovány chronologicky a dávají studentům přehled poznatků potřebných pro pochopení sledovaného období a pro získání schopnosti pracovat se souvisejícími historickými prameny s porozuměním.
Studující získají znalosti (chronologie, terminologie, fakta), jsou schopni jejich klasifikace a kategorizace, zapamatují si je. Jsou schopni jim porozumět a interpretovat v tomto smyslu předložené písemné prameny. Jsou schopni porozumět konceptům studia středověkých českých dějin. Jsou schopni vyhledávat, třídit a komparovat informace, znají základní doporučenou literaturu, kterou čtou s porozuměním.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Studující v rámci seminárního úkolu na zadané téma prokáže schopnost pracovat s odbornou literaturou a s porozuměním interpretovat historický pramen v dobovém kontextu se znalostí odborné terminologie, topografických souvislostí atd. Téma je schopen prezentovat, je schopen reagovat na dotazy a odborně argumentovat. Hodnotící metodou je rozbor odevzdaného úkolu a poskytnutí zpětné vazby studujícímu, studující na základě úspěšného splnění úkolu získává zápočet. Požadavky na studující: - pravidelná příprava na seminář v podobě přečtení zadaných článků a studií vztahujících se k probíranému tématu - referát a prezentace v PowerPointu na zvolené téma (MS Office) - aktivní účast na seminářích - maximálně dvě absence, třetí je možná, avšak pouze po předchozí dohodě
Doporučená literatura
  • F. KAVKA. Příručka k dějinám Československa do r. 1648. Praha, 1963.
  • J. JANÁK - Z. HLEDÍKOVÁ - J. DOBEŠ. Dějiny správy v českých zemích do roku 1945. Praha, 2005.
  • J. PETRÁŇ. Dějiny hmotné kultury II/1-2. Praha, 1995.
  • J. PETRÁŇ. Dějiny hmotné kultury I/1-2. Praha, 1985.
  • L. Bobková - M. Bartlová. Velké dějiny zemí České koruny IV. a, b (1346 - 1402). Praha-Litomyšl, 2003.
  • M. BLÁHOVÁ, J. FROLÍK, N. PROFANTOVÁ. Velké dějiny zemí koruny české I. (do roku 1197). Praha-Litomyšl, 1999.
  • M. NODL - F. ŠMAHEL (edd.). Člověk českého středověku. Praha, 2002.
  • P. ČORNEJ - M. BARTLOVÁ. Velké dějiny zemí České koruny VI. (1437-1526). Praha-Litomyšl, 2007.
  • P. ČORNEJ. Velké dějiny zemí České koruny V. (1402-1437). Praha-Litomyšl, 2000.
  • TŘEŠTÍK, D. Počátky Přemyslovců. Praha, 1997.
  • TŘEŠTÍK, D. Vznik Velké Moravy - Moravané, Čechové a střední Evropa 791 - 871. Praha, 2001.
  • V. BŮŽEK - P. KRÁL (edd.). Člověk českého raného novověku. Praha, 2007.
  • VANÍČEK,V. Velké dějiny zemí České koruny II.. Praha-Litomyšl, 2000.
  • ŽEMLIČKA, J. Čechy v době knížecí 1034 - 1198. Praha, 1997.
  • ŽEMLIČKA, J. Počátky Čech královských 1198-1253. Praha, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr