|
Vyučující
|
-
Trefný Martin, Dr. habil. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě je shrnuta do těchto jednotlivých výukových bloků: 1. Úvod a metodologie 2. Pravěk a rané lidské dějiny 3. Pravěké kultury Evropy 4. Staroorientální civilizace 5. Řecko 6. Řím Studenti se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, úkoly zadanými v prezenční části výuky či ve výukovém systému Moodle a dále na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných prezenčně, on-line (blue.ujep.cz) či korespondenčně (e-mail).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je v prvé řadě představení prehistorického vývoje od počátků vývoje lidského druhu až po závěr pravěkého období na území střední Evropy. V druhém plánu je cílem přednášek podat nástin základních etap vývoje ve starověku. Přiblížit charakteristické rysy vývoje od počátků městských států po vznik a dějiny starověkých říší s vrcholem v římském císařství. Přednostní pozornost se věnuje výkladu příčin hospodářského, politického a kulturního vzestupu starověkého Řecka a Říma, jeho projevům a důsledkům, s dalším vývojem v podobě rozpadu impéria a zániku antiky. Přiměřený zájem patří rovněž významu antického dědictví z pohledu dalšího dějinného vývoje, výběrově také klíčovým problémům poznání a studia antických dějin s jejich dlouhou historií. Mluvená přednáška je doplněna vizualizací map, poukazem na klíčové prameny a jejich rozborem, výběrovými ukázkami z památek a pramenných dokladů.
Studenti si zapamatují a definují základní historické a archeologické pojmy, klíčové civilizace a jejich chronologii, včetně období pravěku, starověkých civilizací a počátků historických států. Studenti rozumí důležitým změnám ve vývoji lidské společnosti a kultury, jako je přechod od lovu a sběru k zemědělství, vznik městských států, vznik písma, a rozvoj politických a společenských struktur a rozumí klíčovým procesům v archeologii, metodologii historického výzkumu a jsou schopni srovnávat různé historické etapy a oblasti. Student disponuje poznatky o archeologických nálezech, kulturních a technologických změnách na konkrétních příkladech z různých historických období a je schopen interpretace materiálních a písemných pramenů. Studenti jsou schopni vztáhnout historické události k širšímu kulturnímu a politickému kontextu.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Písemný test
|
|
Doporučená literatura
|
|