Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Motivační setkání (hospitace, ukázkové výstupy, požadavky, praktická cvičení) 2. Vlastní praxe - hospitační činnost - asistentská činnost - přípravná činnost - konkrétní výuka - inspekční činnost - komunikace s vyučujícími - evaluace 3. Zpráva o praxi 4. Evaluační workshop
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě předchozího teoretického vzdělání umožňuje studentům získat praktické dovednosti v rozmanitých činnostech nutných pro výuku dějepisu. Praxe umožňuje seznámit se s realitou výuky dějepisu na českých školách. Výuka probíhá na jednotlivých školských zařízeních pod vedením cvičného učitele v koordinaci s Centrem pedagogické praxe, didaktikem dějepisu a dalšími vyučujícími kateder FF i PF UJEP. V optimálním případě také formou kurzu - soustředění. Praxe je klíčovou aktivitou v rámci vysokoškolského studia budoucího učitele dějepisu.
Student si ověří v praxi přípravu a využití různých typů materiálů pro praktické užití v hodině, školním i mimoškolním prostředí (pracovní list, diskusní pavučina, portfolio, prezentace, test, skupinová práce, diskuse, práce s filmovou sekvencí, exkurze apod.) Student pozná a popíše konkrétní situaci výuky dějepisu na vybraném školním zařízení. Spolupracuje se svým cvičným učitelem a dalšími zaměstnanci školy. Student umí vytvořit tematický celek pro výuku dějepisu a jeden takový zpracuje. Student dokáže popsat úskalí přípravy na vyučovací jednotku, vzorové přípravy předloží a obhájí v rozboru. Student si ověřuje osobní vzdělávací styl a praktické předpoklady pro výkon učitelského povolání.
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty Úvod do didaktiky dějepisu, Didaktika dějepisu I. (KHI/DID1), II, (KHI/DID2), případně Mezioborové vztahy I., II. Student využívá znalostí získaných v předmětu Obecná didaktika. Obdobně i z dalších oborů pedagogiky a psychologie. Stejně tak využívá informací a dovedností získaných v rozličných PVK. Předpokládá se znalost historického vývoje v rozsahu bakalářského a prvního ročníku magisterského stupně studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Student připraví a obhájí své portfolio z praxe: 1. záznam z hospitace (schéma lekce, cíle, atmosféra, pozorování vybraného objektu) 2. přehled odučených hodin s vyznačenými cíli v optimálním případě jako tematický plán určitého celku 3. dvě přípravy na hodinu a) tradiční, výkladová b) netradiční, s využitím inovativních postupů 4. zpráva o stavu výuky dějepisu na daném školském zařízení 5. popis asistentské činnosti 6. sebeevaluace 7. vzorová výuková prezentace 8. využití filmové sekvence ve výuce Student získá pozitivní hodnocení od svého cvičného učitele. Student získá pozitivní hodnocení od svého koordinátora praxe, respektive od jím pověřeného zástupce. Student je schopen reflektovat svá vystoupení na praxi tak, aby se jeho pedagogické dovednosti zlepšily.
|
Doporučená literatura
|
|