Vyučující
|
-
Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Je vybráno 6 až 7 témat. Každé téma bude jeden týden představeno přednášejícími teoreticky a následující týden se uskuteční moderovaná diskuse s pozvaným hostem. Pořadí jsou uvedena orientačně, vyhrazena je i minimální dílčí změna témat. Případné 7. téma je ještě podrobeno diskusi. 1. Divadlo za branou 2. Zahraniční kariéry českých umělců 3. Československá televize od poloviny šedesátých let k počátku normalizace. 4. Československá nová filmová vlna - představena záměrně jen prostřednictvím jednoho vybraného konkrétního tvůrčího osudu. 5. Hudební zázrak aneb zlatá šedesátá a čs. populární hudba. 6. Zákaz nebo odchod do exilu? Peripetie české kultury a českých umělců v době normalizace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Studenti budou mít možnost poznat blíže vybraná kulturní témata z oblasti čs. divadla, filmu, hudby, televize a literatury. Získají teoretické kompetence, které mohou využít při bližším poznávání moderních československých dějin. Především ale mají ojedinělou možnost setkat se v besedách s osobnostmi, které tvořily čs. kulturní dění. Vybrána jsou většinou témata, která jsou v současné době upozaděná či jen povrchně prezentována či přímo opomíjena.
Studenti se orientují v československé historii po roce 1945 a dobovém kontextu probíraných témat. Mají přehled o kulturním vývoji Československa. Dokážou postihnout hlavní problémy a zlomové okamžiky v jejím vývoji a směřování. Znají základní odbornou literaturu ke sledovanému období. Prokazují schopnost kritické interpretace dobových materiálů a dokáží o získaných poznatcích.
|
Předpoklady
|
Požaduje se základní orientace v moderních čs. dějinách a především pak základní kulturní rozhled v oblasti poválečného čs. divadla, filmu, hudby a literatury, schopnost naslouchat a diskutovat.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Dotazník
Studenti navštěvují semináře a diskuse, tolerují se dvě absence. Vyžaduje se aktivní zapojení do diskuse v seminářích a především v besedách s hosty, hodnocena bude úroveň pokládaných otázek. V závěru kurzu studenti mohou volit ze dvou alternativ, buď vypracují podrobnou recenzi na vybranou besedu z celého cyklu, či absolvují profilový ověřovací test z látky probrané v seminářích i témat besed.
|
Doporučená literatura
|
-
Barbora Mazáčová. Josef Topol a Divadlo za branou. Praha, 1993.
-
Jan Rataj ? Přemysl Houda. Československo v proměnách komunistického režimu. Praha, 2010.
-
Jiří Knapík. Únor a kultura: Sovětizace české kultury 1948-1950. Praha, 2004.
-
Jiří Knapík. V zajetí moci: Kulturní politika, její systém a aktéři 1948-1956. Praha, 2006.
-
Jiří Voráč. Český film v exilu. Praha, 2005.
-
Kol. autorů. Populární kultura v českém prostoru. Praha, 2013.
-
Luboš Ptáček. Panorama českého filmu. Praha, 2010.
-
Peter Hames. Československá nová vlna. Praha, 2008.
-
Petr Kopal. Film a dějiny 4: Normalizace. Praha, 2014.
-
Robert Lawless. Co je to kultura. Olomouc, 1996.
-
Václav Černý. O povaze naší kultury. Praha, 1994.
-
Vladimír Just. Divadlo v totalitním systému. Praha, 2010.
|