Předmět: PVK Communitas pro Praxis - Památník Terezín

« Zpět
Název předmětu PVK Communitas pro Praxis - Památník Terezín
Kód předmětu KHI/0642B
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Märc Josef, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: 1) Terezín a jeho podoba a funkce před vznikem ghetta 2) Terezín - založení ghetta, transporty z a do Terezína, Terezín jako místo pro život a pro přežití, osvobození 3) Terezín po - vyrovnávání se s následky, myšlenka vzniku památníku po 2. sv. válce, život Terezína v současné době 4) Malá pevnost - často zapomínaná historie spojená s místem Terezín Organizace výuky: A) Zimní část výuky bude fungovat formou elerningového kurzu, studenti budou plnit zadané lekce, kde budou pracovat s prameny a odborným textem. Každá lekce bude zakončena testem znalostí. Na závěr zimního semestru studenti splní velký zápočtový test, který bude také výstupem semináře. B) Letní část semestru se budou studenti věnovat praxi přímo v Památníku Terezín, kde budou seznámeni s funkcí Památníku, s jeho pramennou základnou, s prací místních odborníků apod. Výstupem bude zpracování zadaného tématu do formy veřejné přednášky a závěrečné kolokvium s pedagogy i vedoucími praxí. Studenti zároveň vyplní dotazník vztahující se k praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenta s problematikou interpretace dějin holocaustu, s prací s prameny osobní povahy a s prací s pamětí. Zároveň je cílem seznámit studenta s funkcí Památníku Terezín, s jejich materiálovou základnou a způsobem práce.
Student prohloubí své znalosti problematiky dějin 20.st, především dějin holocaustu. V rámci praxe získá představu o fungování Památníku Terezín nejen z hlediska pietního místa, ale také místa zaměřeného na vzdělávání veřejnosti a na práci s prameny, které jsou dochovány pro období 2. sv. války a následně i období poválečné. Dále si student osvojí způsob práce s těmito prameny, způsoby přístupu k jednotlivým pramenům apod.
Předpoklady
Od studenta je požadována alespoň základní znalost německého jazyka a práce s paleografickým materiálem. Dále se předpokládá zájem o problematiku dějin 20. století a práci s "pamětí" národa a jednotlivce

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Dotazník

Doporučená literatura
  • http://www.yadvashem.org/.
  • www.holocaust.cz.
  • www.vedem-terezin.cz.
  • ADLER, H.G. Terezín 1941-1945. Tvář nuceného společenství. Praha, 2003.
  • BONDYOVÁ, Ruth. Jakob Edelstein. Praha, 2001.
  • BONDYOVÁ, Ruth. Víc štěstí než rozumu. Praha, 2003.
  • BOŘKOVCOVÁ, Hana. Píšu a sešit mi leží na kolenou. Deníky 1940-1946. Praha, 2011.
  • BRENNER-WONSCHICKOVÁ, Hannelore. Děvčata z pokoje 28. Brno, 2011.
  • BROD, Toman. Ještě že člověk neví, co ho čeká. Praha, 2007.
  • FRIESOVÁ, Jana Renée. Pevnost mého mládí. Praha, 2005.
  • HYNDRÁKOVÁ, Anna - MACHATKOVÁ, Raisa - MILOTOVÁ, Jaroslava (eds.). Denní rozkazy a Rady starších a Sdělení židovské samosprávy Terezín 1941 - 1945. Acta Theresiania, 1. sv. Praha, Institut Terezínské iniciativy a Sefer, 2003.
  • CHLÁDKOVÁ, Ludmila. Terezínské ghetto. Praha, 1991.
  • KÁRNÝ, Miroslav (ed.). Terezínská pamětní kniha I.- II.. Praha, 1995.
  • KÁRNÝ, Miroslav. Konečné řešení. Genocida českých Židů v německé protektorátní politice. Praha, 1991.
  • KREJČOVÁ, Helena - SVOBODOVÁ, Jana (eds.). Postavení a osudy židovského obyvatelstva v Čechách a na Moravě v letech 1939-1945. Praha, 1998.
  • KRYL, Miroslav. Osud vězňů terezínského ghetta v letech 1941-1945. Brno, 1999.
  • LAGUS, Karel - POLÁK, Josef. Město za mřížemi. Praha, 1964.
  • ONDŘICHOVÁ, Lucie. Příběh Fredyho Hirsche. Praha, 2001.
  • POSSELTOVÁ, Hana. Máma a já -Terezínský deník. Praha, 1997.
  • PRESSBURGER, Chava. Deník mého bratra. Praha, 2004.
  • REDLICH, Egon. Zítra jedem synu, pojedeme transportem. Brno, 1995.
  • ROUBÍČEK, Eva. Terezínský deník 1941-45, svědectví o životě a smrti v terezínském ghettu. Praha, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturně historická regionalistika (A) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -