Témata: 1) Terezín a jeho podoba a funkce před vznikem ghetta 2) Terezín - založení ghetta, transporty z a do Terezína, Terezín jako místo pro život a pro přežití, osvobození 3) Terezín po - vyrovnávání se s následky, myšlenka vzniku památníku po 2. sv. válce, život Terezína v současné době 4) Malá pevnost - často zapomínaná historie spojená s místem Terezín Organizace výuky: A) Zimní část výuky bude fungovat formou elerningového kurzu, studenti budou plnit zadané lekce, kde budou pracovat s prameny a odborným textem. Každá lekce bude zakončena testem znalostí. Na závěr zimního semestru studenti splní velký zápočtový test, který bude také výstupem semináře. B) Letní část semestru se budou studenti věnovat praxi přímo v Památníku Terezín, kde budou seznámeni s funkcí Památníku, s jeho pramennou základnou, s prací místních odborníků apod. Výstupem bude zpracování zadaného tématu do formy veřejné přednášky a závěrečné kolokvium s pedagogy i vedoucími praxí. Studenti zároveň vyplní dotazník vztahující se k praxi.
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s problematikou interpretace dějin holocaustu, s prací s prameny osobní povahy a s prací s pamětí. Zároveň je cílem seznámit studenta s funkcí Památníku Terezín, s jejich materiálovou základnou a způsobem práce.
Student prohloubí své znalosti problematiky dějin 20.st, především dějin holocaustu. V rámci praxe získá představu o fungování Památníku Terezín nejen z hlediska pietního místa, ale také místa zaměřeného na vzdělávání veřejnosti a na práci s prameny, které jsou dochovány pro období 2. sv. války a následně i období poválečné. Dále si student osvojí způsob práce s těmito prameny, způsoby přístupu k jednotlivým pramenům apod.
|
-
http://www.yadvashem.org/.
-
www.holocaust.cz.
-
www.vedem-terezin.cz.
-
ADLER, H.G. Terezín 1941-1945. Tvář nuceného společenství. Praha, 2003.
-
BONDYOVÁ, Ruth. Jakob Edelstein. Praha, 2001.
-
BONDYOVÁ, Ruth. Víc štěstí než rozumu. Praha, 2003.
-
BOŘKOVCOVÁ, Hana. Píšu a sešit mi leží na kolenou. Deníky 1940-1946. Praha, 2011.
-
BRENNER-WONSCHICKOVÁ, Hannelore. Děvčata z pokoje 28. Brno, 2011.
-
BROD, Toman. Ještě že člověk neví, co ho čeká. Praha, 2007.
-
FRIESOVÁ, Jana Renée. Pevnost mého mládí. Praha, 2005.
-
HYNDRÁKOVÁ, Anna - MACHATKOVÁ, Raisa - MILOTOVÁ, Jaroslava (eds.). Denní rozkazy a Rady starších a Sdělení židovské samosprávy Terezín 1941 - 1945. Acta Theresiania, 1. sv. Praha, Institut Terezínské iniciativy a Sefer, 2003.
-
CHLÁDKOVÁ, Ludmila. Terezínské ghetto. Praha, 1991.
-
KÁRNÝ, Miroslav (ed.). Terezínská pamětní kniha I.- II.. Praha, 1995.
-
KÁRNÝ, Miroslav. Konečné řešení. Genocida českých Židů v německé protektorátní politice. Praha, 1991.
-
KREJČOVÁ, Helena - SVOBODOVÁ, Jana (eds.). Postavení a osudy židovského obyvatelstva v Čechách a na Moravě v letech 1939-1945. Praha, 1998.
-
KRYL, Miroslav. Osud vězňů terezínského ghetta v letech 1941-1945. Brno, 1999.
-
LAGUS, Karel - POLÁK, Josef. Město za mřížemi. Praha, 1964.
-
ONDŘICHOVÁ, Lucie. Příběh Fredyho Hirsche. Praha, 2001.
-
POSSELTOVÁ, Hana. Máma a já -Terezínský deník. Praha, 1997.
-
PRESSBURGER, Chava. Deník mého bratra. Praha, 2004.
-
REDLICH, Egon. Zítra jedem synu, pojedeme transportem. Brno, 1995.
-
ROUBÍČEK, Eva. Terezínský deník 1941-45, svědectví o životě a smrti v terezínském ghettu. Praha, 2009.
|