Název předmětu | PVK 17. století - věk krizí a konfliktů |
---|---|
Kód předmětu | KHI/0633 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Evropa na počátku 17. století Habsburská imperiální politika Svatá říše římská a protestantská opozice Ekonomická stagnace Demografické a sociální poměry Manýrismus a baroko Povstání a sociální nepokoje Třicetiletá válka Nizozemská cesta k samostatnosti Období anglické revoluce, občanských válek a republiky Francie za vlády Ludvíka XIV. Zápas o španělské dědictví Polsko-litevská unie v zápase s Chmelnickým. Potopa a Severní válka
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Přednáška bude zaměřena na celou škálu problémů 17. století, které je některými historiky hodnoceno jako epocha všeobecné krize. Výklad bude závislý na dřívějších výzkumech a interpretacích jak českých historiků (J. Polišenský, J. Petráň, M. Hroch ad.), tak zahraničních, především anglického historika Ch. Hilla a dánského badatele N. Steensgaarda. Podrobněji bude zohledněna polská historická věda a její výsledky. Sledovány budou nejen aspekty politické a vnitropolitické, ale především otázky hospodářské, obchodní, vědecké, kulturní, demografické a v neposlední řadě klimatické.
Student získá informace nejen o politických dějinách v období raného novověku, ale také o příčinách událostí. Osvětleny budou demografické, sociální a hospodářské změny, které byly častou příčinou různých povstání a válek. Rozebrány budou Polišenského modely dvou evropských civilizačních okruhů a Braudelova koncepce globální historie. |
Předpoklady |
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Esej
Student se musí seznámit s dostupnou českou literaturou. Je zapotřebí používat komparativní metodu. Bude pracovat s edicemi pramenů, nebo ukázkami archiválií. Důraz bude kladen na práci s mapou a různými tabulkami. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturně historická regionalistika (A) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (A14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |