Předmět: PVK 17. století - věk krizí a konfliktů

« Zpět
Název předmětu PVK 17. století - věk krizí a konfliktů
Kód předmětu KHI/0633
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fukala Radek, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Evropa na počátku 17. století Habsburská imperiální politika Svatá říše římská a protestantská opozice Ekonomická stagnace Demografické a sociální poměry Manýrismus a baroko Povstání a sociální nepokoje Třicetiletá válka Nizozemská cesta k samostatnosti Období anglické revoluce, občanských válek a republiky Francie za vlády Ludvíka XIV. Zápas o španělské dědictví Polsko-litevská unie v zápase s Chmelnickým. Potopa a Severní válka

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Přednáška bude zaměřena na celou škálu problémů 17. století, které je některými historiky hodnoceno jako epocha všeobecné krize. Výklad bude závislý na dřívějších výzkumech a interpretacích jak českých historiků (J. Polišenský, J. Petráň, M. Hroch ad.), tak zahraničních, především anglického historika Ch. Hilla a dánského badatele N. Steensgaarda. Podrobněji bude zohledněna polská historická věda a její výsledky. Sledovány budou nejen aspekty politické a vnitropolitické, ale především otázky hospodářské, obchodní, vědecké, kulturní, demografické a v neposlední řadě klimatické.
Student získá informace nejen o politických dějinách v období raného novověku, ale také o příčinách událostí. Osvětleny budou demografické, sociální a hospodářské změny, které byly častou příčinou různých povstání a válek. Rozebrány budou Polišenského modely dvou evropských civilizačních okruhů a Braudelova koncepce globální historie.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Student se musí seznámit s dostupnou českou literaturou. Je zapotřebí používat komparativní metodu. Bude pracovat s edicemi pramenů, nebo ukázkami archiválií. Důraz bude kladen na práci s mapou a různými tabulkami.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturně historická regionalistika (A) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -