Předmět: PVK Šlechta, její vznik, vývoj a úloha v životě české středověké společnosti

« Zpět
Název předmětu PVK Šlechta, její vznik, vývoj a úloha v životě české středověké společnosti
Kód předmětu KHI/0562
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Velímský Tomáš, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata: 1. K pramenům a literatuře. Přehled obecné problematiky vzniku šlechty v evropské středověké společnosti 2. Co víme o raných slovanských elitách 6.-8. století 3. Elity na Velké Moravě 4. Vznik českého raně feudálního státu Přemyslovců a jeho organizace, úloha knížecích družin v období druhé poloviny 9. a v 10. století. 5. K postavení vrstvy předáků a družiníků v beneficiárním období - 11.- počátek 12.století. 6. Postupná emancipace vrstvy knížecích bojovníků a úředníků v průběhu 11.-12. století, od pozemkových beneficií ke vzniku dědičné pozemkové držby, osídlování újezdů a proces teritorializace 7. Odraz procesu teritorializace šlechty: soukromé církevní donace a fundace, počátky používání predikátů, románské tribunové kostely a raně feudální sídla 8. Právní zakotvení soukromé pozemkové držby - statuta knížete Konráda Oty a jejich problematika, vyústění procesu majetkové "privatizace" ve 13. století 9. Vývoj majetkové držby šlechty - vznik rozsáhlých majetkových dominií (Hrabišici, Markvartici, Ronovci, Vítkovci) 10. K počátkům šlechtických hradů, šlechta a městotvorný proces 11. Další projevy sebeidentifikace: rodová znamení, erby, pečetě, rodové nekropole, náhrobníky 12. Počátky diferenciace šlechty - od milites secundi ordinis ke drobné šlechtě ve službách panovníka či velkých feudálů - lenní systém a manská služba. Sídla drobné šlechty - tvrze a dvory 13. Šlechta v českém státě vrcholného středověku, camerarius regis - camerarius regni - od dvorských funkcí k zemským úřadům, od knížecích kolokvií k zemským sněmům. Vznik zemského soudu a desek zemských. Státotvorná role šlechty v období politických krizí 1278-1283 a 1306-1310. Šlechta a krajské zřízení 14. Dvorská rytířská kultura vrcholného středověku a její reflexe ve šlechtickém prostředí

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
ŠLECHTA, JEJÍ VZNIK, VÝVOJ A ÚLOHA V ŽIVOTĚ ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ SPOLEČNOSTI (od raně slovanských elit, přes družiníky v raně středověkém státě Přemyslovců, po konstituování vrcholně středověké pozemkové šlechty, 6.-14. století) Cílem kurzu je představit studentům aktuální pohled na problematiku počátků české středověké šlechty a poukázat na obtíže jejího studia i rozdílnost názorů historiků, kteří se tímto problémem zabývají.
Studenti by měli na tomto příkladu především pochopit, že studium historie nevede k jednoznačným, bezrozporným a definitivním výsledkům a představuje kontinuální poznávací proces. Měli by posílit schopnost kriticky vnímat protichůdné argumenty a o historických skutečnostech uvažovat.
Předpoklady
České a obecné dějiny středověku

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Hodnocení je realizováno na základě účasti studentů v ověřovacích seminářích. V těchto celcích účastníci zpracují s využitím určitého softwaru (doporučeného či individuálně zvoleného) konkrétní materiál (prezentace, audiozáznam apod.). Výsledek jejich samostatné práce je pak pedagogem hodnocen z hlediska jejich odborné erudice a znalostí dějepisné látky, a rovněž dále z hlediska technického zpracování tématu (to znamená podle úrovně ovládání použitého programového prostředku). Jde o rovnocenné položky při hodnocení výsledné práce.
Doporučená literatura
  • BOK, V. Moravo, Čechy, radujte se! (němečtí a rakouští básníci v českých zemích za posledních Přemyslovců). Praha, 1998.
  • CARDINI, F. Válečník a rytíř, in: Středověký člověk a jeho svět, eds. J. Le Goff, (s. 69-99). Praha, 1999.
  • KLÁPŠTĚ, J. Proměna českých zemí ve středověku. Praha, 2005.
  • M. BLÁHOVÁ, J. FROLÍK, N. PROFANTOVÁ. Velké dějiny zemí koruny české I. (do roku 1197). Praha-Litomyšl, 1999.
  • MACEK, J. Česká středověká šlechta. Praha, 1996.
  • SEDLÁČEK, A. Atlasy erbů a pečetí české a moravské středověké šlechty, ed. Vladimír Růžek, sv. 1-5. Praha, 2001.
  • TŘEŠTÍK, D. Počátky Přemyslovců. Praha, 1997.
  • TŘEŠTÍK, D. Vznik Velké Moravy - Moravané, Čechové a střední Evropa 791 - 871. Praha, 2001.
  • VANÍČEK,V. Velké dějiny zemí České koruny III.. Praha-Litomyšl, 2002.
  • VANÍČEK,V. Velké dějiny zemí České koruny II.. Praha-Litomyšl, 2000.
  • VELÍMSKÝ, T. Hrabišici. Páni z Rýzmburka. Praha, 2002.
  • VELÍMSKÝ, T. Páni ze Svojšína. Praha, 2013.
  • VELÍMSKÝ, T. Trans montes, ad fontes! K roli újezdů při středověké kolonizaci středních a vyšších poloh na území severozápadních Čech. Most, 1998.
  • WOJCIECH, I. Po stopách rytířských příběhů. Praha, 2001.
  • ŽEMLIČKA, J. Čechy v době knížecí 1034 - 1198. Praha, 1997.
  • ŽEMLIČKA, J. Počátky Čech královských 1198-1253. Praha, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturně historická regionalistika (A) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -