Název předmětu | PVK Církevní dějiny v habsburské monarch |
---|---|
Kód předmětu | KHI/0550 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Konfesní situace v Evropě na konci 18. a poč. 19. století 2. Osvícenství - církevní reformy Josefa II, toleranční patent 3. Katolické "obrození" - zrod a růst ultramontanismu 4. Bernard Bolzano a jeho okruh 5. Pokračující rekonfesionalizace, lidová zbožnost, příklad rozkvět mariánských kultů 6. Nacionalizace církevního života 7. I. Vatikánský koncil a jeho dopad na církevní život (vznik starokatolické církve ap.) 8. Definice a příklady politického katolicismu českého 9. Definice a příklady politického katolicismu německého v habsburské monarchii 10. Počátky moderní sociální politiky církví (př. vliv hnutí Adolpha Kolpinga) 11. Encyklika Rerum novarum a vznik křesťansko-sociálních stran 12. Sekularizace společnosti 19. století 13. Katolická moderna a její podoby v náboženském myšlení habsburské monarchie
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Přehled církevních dějin habsburské monarchie od tolerančního patentu do počátku první světové války v kontextu evropských církevních dějin. Pozornost bude věnována celému spektru uznaných církví i neoficiálně působících konfesních směrů s důrazem na české země. Řešeny budou i otázky lidové zbožnosti, křesťansko-sociálního hnutí ap.
Orientace v základních konfesních otázkách, jež významným způsobem ovlivňovaly život společnosti v habsburské monarchii "dlouhého" 19. století. Schopnost zařazovat tuto problematiku do kontextu náboženského života Evropy a zároveň je interpretovat. |
Předpoklady |
Absolutorium základních kursů moderních dějin 18. a 19. století
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Student by měl mít uzavřeny kurzovní přednášky moderních dějin 19. století a základní znalosti termínů religionistiky. Z toho vyplývající schopnost prezentované procesy vložit do širšího kontextu duchovních dějin konce 18. - začátku 20. století. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturně historická regionalistika (A) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (A14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |