Vyučující
|
-
Šerberová Anna, PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
PVK je rozdělen do dvou tematických celků : 1. Rozpad Jugoslávie a jeho důsledky a 2.Krize a rozpad sovětského bloku. Témata přednášek a seminářů: 1. Vznik, vývoj a rozpad Jugoslávie 2. Historický vývoj Slovinska 3. Specifický vývoj Srbska (národnostní, politické a náboženské problémy) 4. Problematika autonomní oblasti Kosovo 5. Bosna a Hercegovina v historickém kontextu 6. Chorvatsko, historický vývoj a současnost 7. Makedonie, historický vývoj, územní proměny, zájmy velmocí 8. Černá Hora - soužití s Jugoslávií, konfederace, samostatnost? 1. Imperiální politika Ruska do roku 1917 2. SSSR - zahraniční a národnostní politika 3. Rozpad SSSR - vztah k postsovětským republikám, perspektivy Společenství nezávislých států 4. Kavkazské národy, jejich historický vývoj (Abcházové, Gruzínci, Čečenci, Arméni, Ingušové) 5. Příčiny a důsledky současných válečných konfliktů na Kavkaze 6. Historický vývoj a současné problémy Ukrajiny 7. Pobaltské republiky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
PVK je určen především posluchačům 4. ročníku, kteří již absolvovali základní historické kurzy národních i obecných dějin. Měli by se seznámit s aktuálními a konfliktními problémy současnosti , orientovat se v nich a hodnotit je na základě poznání jejich historické kontinuity.
S ohledem na specifiku pramenné základny a dalších informačních materiálů je nedílnou součástí PVK rozvoj dovedností a schopností posluchačů (studium a interpretace pramenů, komparace různých zdrojů informací, práce s odbornou literaturou, ilustračním materiálem, audiovizuálními prostředky - jejich výběr a charakter má studentům umožnit učinit si představu o různorodosti pramenů, z kterých moderní historiografie čerpá a současně rozšířit znalosti a dovednosti historické práce.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je absolvování základních kurzů historie, zájem o moderní dějiny, schopnost analyzovat a hodnotit současné dění ve světě i s ohledem na historické kontinuity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
Písemné pracování zvoleného (zadaného) tématu, aktivní účast v seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
Glenny, Misha. Balkán 1904-1999: nacionalismus, válka, velmoci. 2003.
-
Hladký, L. a kol. Dějiny Slovinska. Praha, 2011.
-
Hladký L. Bosenská otázka v 19. a 20. století. Brno, 2005.
-
Nigel, Thomas. Válka v Jugoslávii. Praha, 2009.
-
Pelikán, Jan. Národnostní otázka ve Svazové republice Jugoslávii. Praha, 1997.
-
Pešková, Michaela. Slovanské národy dnes. Plzeň, 2006.
-
Pirjevec, Jože. Jugoslávie 1918-92. 2000.
-
Šesták, M. Dějiny jihoslovanských zemí. Praha: LN, 1998.
-
Štěpánek, Václav. Jugoslávie - Srbsko - Kosovo. 2011.
-
Tejchman, Miroslav. Balkán ve válce a v revoluci. 2008.
|