Předmět: PVK Moderní architektura

« Zpět
Název předmětu PVK Moderní architektura
Kód předmětu KHI/0283
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Urlich Petr, prof. Ing. arch. CSc.
Obsah předmětu
1) Pojem teorie - jeho explicitní vymezení, pojem moderní, moderna a modernismus. Je možná abstraktní - normativní definice? Reflexe o architektuře, nebo návod jak stavět podle uměleckých zásad ve formě písemného zápisu - textu? Teoretikové architektury ve dvacátém století, modernismus, vliv průmyslové epochy, architekt vs. inženýr, autoreferenční pojetí moderní architektury, materiály, konstrukce a typologie jako norma . Handbuch (příručka) - nezbytný teoretický fundament praktikujícího architekta, E. Neufert a Bauentwurfslehre 2) Způsoby reflexe - interpretace moderní i historické architektury - stručné shrnující teze v článku: P.Urlich - Příspěvek k možnostem stratifikace české kritiky, Architekt 2/99 Petr Kratochvíl (eds): O smyslu a interpretaci architektury, VŠUP, Praha 2005 Nové pojetí - jiná interpretace, odklon od modernistických paradigmat a) R. Venturi a kontradikční pojetí architektury, mýtus modernismu, internacionalismus a regionalismus (pojem kritický regionalismus), odmítnutí ideologizace. b) Fenomenologická interpretace architektury, K. Lynch a jeho obraz města, Ch.N. Schulz a problém žitého a abstraktního prostoru, kořeny a teoretický přínos filosofů. Bollnow - Mensch und Raum, M. Heidegger - Básnicky bydlí člověk (Praha 1993), J. Patočka - Přirozený svět jako filosofický problém (Praha 1992, kap. III. Přirozený svět, zejména str. 82-90) c) Sémiotické pojetí interpretace, jazyk, mluva, sdělnost a konformita. Teoretické kořeny a přínos lingvistů - Saussure, Morris. Charles Jencks a jeho více vrstevnatý výklad, minimálně dvojí kódování architektury.) d) Architektura jako zobrazující struktura a nositelka symbolických a alegorických významů. Ikonologie architektury jako alternativní způsob interpretace. e) Italská škola interpretace architektury a její levicová východiska. Sociální pohyby ve společnosti jako hybný moment výrazových proměn architektury. 3) Významné teoretické pojmy - jejich spojení s moderní architekturou - ideologie Architektura jako nástroj moci, representativnost, alegorie a metafora, ideologie jako koherentní soubor myšlenek. Ideologické vnímání architektury modernismu. Architektura jako doktrína. Abstrakce a klasičnost. 4) Postmoderní situace a způsoby možného rozdělení soudobé architektury, od abstrakce avantgardy k abstrakci dekonstrukce.. Od (sociálního, mravního?) étosu k banalitě a kýči. Rozporuplnosti formulace - reflexe (nebo pokusu o reflexe) a konkrétní činnosti. Ezotérismus a syrová praxe. Komerce. Teorie bez architekta. Středověká zkušenost - teorii nepíší architekti., L. Krier a postmoderní urbanismus. 5) Architektura na prahu informačního věku - pokusy o teoretický koncept? - Rem Koolhaas, Winny Maas a další, pojem virtuální architektury, postindustriální věk a) 5 způsobů jak býti (nebýti) moderní - 1-po esperantu narcisismus, 2-opravdový technický modernismus, 3-modernizující konzervatismus, 4-estetika banality, 5-normativní modernismus. Zjevná narážka na pět bodů moderní architektury deklarovaných LC v roce 1927, po autoreferenčním pojetí moderní architektury zjevný příklon k minimalismu b) Expresionismus (výrazově též dekonstruktivismus) Gehry, Eisenman, Coop Himmelb(l)au?Nový expresionismus ? c) Postmoderna jako renesance abstraktního jazyka - mimetika nebo kreativita? Nová fáze dematerializace. (Meier?) Historizující fragmentace, citace, znovu opuštěné návraty k historii bez historické zkušenosti.. Venturi, Graves? d) Virtuální nebo reálný, organický a fluidní , přirozený nebo umělý e) Konzum a jeho oslava Bydlení, práce, rekreace, doprava (osobní, individualizovaná) v nových podmínkách. Vztah architektury a ostatních umění. Změna primárních hodnot. Nové charty.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit ucelenou genezi moderní a současné architektury včetně jejího teoretického konceptu. Srovnání současných témat v zahraničí a u nás je nezbytným předpokladem vnímání hmotného prostředí a především rozlišení kvalit střetu současné a historické architektury. Teorie pomáhá pochopit důvody proč mnohé současné stavby jsou rozporuplně vnímány, přesto mají v současném rozvoji civilizace své nezastupitelné místo.
Student získá potřebnou orientaci ve stále složitějším obrazu současné architektury, zejména ve vztahu k technologiím, materiálům a již připomínané teorie.
Předpoklady
Výuce nemusí předcházet žádné podmiňující předměty

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Dostatečná docházka a průběžné plnění zadaných úkolů.
Doporučená literatura
  • K. Lynch. Obraz města. Bova Polygon, 2004.
  • Le Corbusie. Za novou architekturu. Praha, 2004.
  • O. Ševčík. Programy a prohlášení architektů XX. století.
  • Pechar, Urlich. Programy české architektury.
  • R. Venturi. Složitost a protiklad v architektuře (Complexity and Contradiction in Architecture.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturně historická regionalistika (A) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -