1. Geografie jako věda a její postavení v systému poznávání Země. Krajinná sféra jako objekt zkoumání geografie a její struktura. Vývoj geografie a dílčích geografických věd. 2. Země - geologická stavba, vznik a vývoj Země. 3, Litosféra - vznik a vývoj tvarů zemského povrchu 4. Atmosféra-vlastnosti, složení, klimatické pásy, skleníkový efekt a důsledky globálních změn klimatu. 5. Prostor na Zemi-omezující činitel rozvoje lidstva. Světový oceánu a hydrosféra. 6. Globální podstata současného světa. Globální problémy světa . Hazard a risk. 7. Demografické problémy světa. Demografické pojmy. Populační růst a teorie demografické revoluce. 8. Geografie obyvatelstva a sídel.. Urbanizace a mezinárodní migrace 9. Problematika světové výživy a úlohy světového zemědělství. 10. Limity ekonomického vývoje - světová energetika a zdroje surovin 11. Politická mapa světa. Přehled a klasifikace územně-správních celků s použitím vybraných kritérií (poloha, formy vládnutí, mezinárodní organizace). 12. Kulturní geografie. Jazyky jako kulturní element. Národy a etnické a náboženské tradice. Světové kulturní dědictví . Kulturní regiony. 13. Geografická charakteristika ČR. 14. Geografická charakteristika Ústeckého kraje. Znalosti Studenti umí (i) stručně popsat strukturu geosfér, vývoj a působení základních hybných sil při vytváření krajiny naší Země (ii) vysvětlit podstatu nejvýznamnějších současných globálních problémů a definovat s nimi spojené základními pojmy používané v rámci fyzické a sociální geografie, které jsou často využívány v oblasti životního prostředí (iii) na základě znalosti konkrétních dat dokáže popsat a orientovat se při hodnocení průběhu změn ve vývoji a územním rozložení obyvatelstva, bilanci energetických a dalších surovinových zdrojů, výživy a kulturní a politické diferenciaci na Zemi Dovednosti Studenti musí (iv) - prokázat schopnost hledání a využívaní informačních zdrojů a jejich citování při využití v rámci samostatné práce s charakteristikou dílčího území nebo při popisu a hodnocení specifické problému Obecná způsobilost (v) - pochopení a objasnění podstaty odlišností možného přístupu zkoumání životního prostředí z například geografických věd, které se soustřeďují na vysvětlení vzájemné souvislosti prvků v krajině, a dílčích věd zkoumajících jednotlivé složky životního prostředí v současnosti.
|
-
Učebnice zeměpisu pro střední školy.
-
Bičík I.a kol. Lidé na Zemi, Nakl.ČGS Praha, 55s.. 1995.
-
Demek J., Quitt E., Raušer J.. Úvod do obecné fyzické geografie, Academia Praha, 400s.. 1975.
-
Holeček M.a kol. Česká republika, Nakl.ČGS Praha,63s.. 1993.
-
Janský B.a kol. Země, Nakl.ČGS Praha , 63s.. 1993.
-
Kunc K. Environmentální vzdělávání a výchova, VŠT-TU Ostrava, 126s.. 1996.
-
Kunc K., Skokan L. Globální problémy(úvod do geoglobalistiky), PF UJEP Ústí nad Labem, 186s.. 1999.
-
Moldan B. Příroda a civilizace, SPN Praha, 147s.. 1997.
-
Skokan L. Úvod do teorie geografie I., PF UJEP Ústí n.L., 147s,. 1998.
-
Skokan L. Úvod do teorie geografie II., PF UJEP Ústí n.L., 157s.. 1999.
|