Předmět: Vývojové tendence v současném německém jazyce

« Zpět
Název předmětu Vývojové tendence v současném německém jazyce
Kód předmětu KGER/VTNJ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bergerová Hana, doc. Dr.
Obsah předmětu
1. Aktuální tendence ve vývoji lexika I (neologismy 90. let 20. st. a 1. desetiletí 21. st.) 2.-3. Aktuální tendence ve vývoji lexika II (role přejatého lexika v současné němčině, aspekty diskuze o roli anglicizmů v současné němčině, vliv angloamerického úzu na významový posun některých slov) 4.-5. Aktuální tendence v používání vybraných gramatických jevů I (vliv angloamerického úzu na morfologii němčiny a na používání vybraných syntaktických konstrukcí) 6. Aktuální tendence v používání vybraných gramatických jevů II (vliv mluveného jazyka na spisovnou němčinu) 7.-8. Genderová problematika v jazyce, k vlivu feministické lingvistiky na jazykový úzus 9.-11. Ústav pro jazyk německý v Mannheimu: seznámení s jeho webovými stránkami, vybranými projekty (např. GRAMMIS, elexiko, E-VALBU, Lexikalische Innovationen, Usuelle Wortverbindungen, SprichWort) a časopisem Sprachreport 12.-13. Společnost pro německý jazyk/Gesellschaft für deutsche Sprache: její cíle, mezinárodní aktivity (se zvláštním zřetelem na ČR) a časopis Der Sprachdienst 14. Závěrečné shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz reflektuje, kriticky analyzuje a konfrontuje aktuální vývojové tendence v současné němčině z pohledu gramatiky, lexiky i pragmatiky se zvláštním zřetelem na lexikální inovace v posledních 20 letech (ve srovnání s češtinou) a na aspekty diskurzu o roli přejatého lexika (interkulturní dimenze vývojových tendencí). Cílem kurzu je kromě toho i seznámení studujících s činností významných institucí, které se věnují výzkumu současné němčiny, jakož i konstruktivní kritice některých vývojových tendencí a usilují rovněž o propagaci a popularizaci němčiny ve světě. Jedná se o Ústav pro jazyk německý v Mannheimu a o Společnost pro německý jazyk se sídlem ve Wiesbadenu. V centru pozornosti jsou především vybrané projekty Ústavu pro jazyk německý a možnosti jejich využití ve studiu a v následné profesní praxi.
Student získá přehled o vývojových tendencích v současné německé gramatice a lexice a o významných institucích, které se věnují výzkumu současné němčiny a usilují o propagaci němčiny ve světě.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

Zápočet: Aktivní účast na seminářích, splnění všech zadaných úkolů Zkouška: ústní
Doporučená literatura
  • články z aktuálních čísel časopisů Deutsch als Fremdsprache, Fremdsprache Deutsch, Sprachreport, Der Sprachdienst atd..
  • Debus, F. Entwicklungen der deutschen Sprache in der Gegenwart - und in der Zukunft?. Stuttgart, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní