Předmět: Vybrané literární žánry ve výuce

« Zpět
Název předmětu Vybrané literární žánry ve výuce
Kód předmětu KGER/VLZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
  • Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod, zadání referátů 2. Pohádky a pověsti: Charakteristika a vývoj žánru (Volksmärchen, Kunstmärchen) 3. Pohádky a pověsti: Analýza a interpretace vybraných textů 4. Pohádky a pověsti: Motiv Fausta (pověst a její další literární zpracování) 5. Balady a bajky: Charakteristika a vývoj žánru 6. Balady a bajky: Analýza a interpretace vybraných textů (např. Goethe, Schiller, Heine, bajky Lessing) 7. Povídka: Charakteristika a vývoj žánru (zejména Kurzgeschichte) 8. Povídka: Analýza a interpretace vybraných textů I (např. Kafka, Borchert, Bichsel) 9. Povídka: Analýza a interpretace vybraných textů II (např. Grass, autoři interkulturní literatury) 10. Píseň: Charakteristika a vývoj žánru 11. Píseň: Analýza a interpretace vybraných textů (např. Ode an die Freude, politická píseň, pop, Rap) 12. Konkrétní poezie a poetry slam: Charakteristika žánrů a interpretace vybraných textů (Wiener Gruppe, Jandl, "slam stories" od Konečného aj.)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem semináře je prohloubit znalosti dějin německojazyčné literatury získané v bakalářském studiu a rozvíjet schopnost interpretovat literární text v kulturněhistorickém kontextu dané doby s přihlédnutím ke specifickým znakům daného literárního žánru (pohádka, pověst, bajka, balada, povídka, píseň, moderní formy poezie).
Studující získá přehled o vývoji vybraných žánrů v oblasti prózy a poezie a je schopen analyzovat konkrétní literární texty s ohledem jak na jejich kulturněhistorický kontext, tak i na hlavní znaky příslušných žánrů. Mimoto dokáže rozpoznat a využít jejich potenciál pro výuku NJ.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

- aktivní účast na seminářích na základě četby povinné literatury, - ústní referát s PPT prezentací k dílčímu tématu probírané látky - písemná práce ke zvolenému žánru (charakteristika a vývoj na příkladu dvou zvolených textů z různých literárních epoch či období)
Doporučená literatura
  • Bellmann, W. Interpretationen: Klassische deutsche Kurzgeschichten. Leipzig, 2003.
  • Bettelheim, B. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha, 2000.
  • Fick, M. Lessing-Handbuch: Leben ? Werk ? Wirkung. Stuttgart, 2010.
  • Jandl, E. Einer raus, einer rein: Gedichte (ausgewählt von Klaus Wagenbach). Berlin, 2013.
  • OPORA pro KS: Cornejo et al. Vybrané kapitoly z německojazyčné literatury. Ústí nad Labem: UJEP, 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr