Předmět: Vybrané kapitoly z literatury německé jazykové oblasti

« Zpět
Název předmětu Vybrané kapitoly z literatury německé jazykové oblasti
Kód předmětu KGER/VKNL
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Literární interpretace - utřídění a prohloubení dosavadních znalostí 2. Literární interpretace - interpretace vycházející pouze z textu či díla samého (text- und werkimmanente Interpretation) 3. Literární interpretace - historické počátky literární interpretace, čtverý smysl Písma 4. - 5. Dvorská literatura a její recepce v moderní literatuře (minnesang, Uhland, Des Knaben Wunderhorn aj.) 6. - 7. Faust jako symbol novověkého člověka v různých adaptacích německé (příp. evropské) literatury (Volksbuch, Marlowe, Goethe, Grabbe aj.) 8. - 9. Grimmelshausenův Simplicissimus a Komenského Labyrint světa a ráj srdce - paralely a rozdíly 10. Píseň vs. óda - teoretické zázemí a realizace dvou dominantních proudů v lyrice 18. - 19. století (Goethe a romantikové vs. Klopstock; Schiller; Hölderlin) 11. - 12. Zpochybnění aristotelského pojetí dramatu (Büchner: Woyzek, Dantons Tod, Wedekind: Frühlings Erwachen) 13. - 14. Mystický proud německého naturalismu (Hauptmann: Bahnwärter Thiel, Stehr: Gudnatz)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Cílem semináře je, prohloubit a rozvíjet interpretační kompetence a schopnost samostatného uvažování a práce s textem, nabyté v bakalářském studiu a schopnost samostatného bádání. Součástí semináře je i zopakování a prohloubení teorie interpretace. Výklady budou mít jak formální, tak kulturněhistorické těžiště.
Studující - zná a umí aplikovat na literární text různé interpretační přístupy, - je schopen samostatně pracovat s literárními texty různých žánrů i epoch, - umí je analyzovat a interpretovat z různých úhlů pohledu
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Aktivní účast na semináři, písemná seminární práce o rozsahu cca 10 stran na vybrané téma.
Doporučená literatura
  • Historia von D. Johann Fausten. Stuttgart, 2012.
  • Kindlers Neues Literaturlexikon in 21 Bänden. München, 1996.
  • Arnold, Heinz Ludwig / Detering, Heinrich (Hg.). Grundzüge der Literaturwissenschaft. München, 1999.
  • Bahr, Ehrhard. Geschichte der deutschen Literatur (3 Bde.). Tübingen, 1987.
  • Büchner, Georg. Woyzeck.
  • Gerigk, Horst-Jürgen. Lesen und Interpretieren. Göttingen, 2002.
  • Goethe, Johann Wolfgang von. Faust.
  • Goethe, Johann Wolfgang von. Iphigenie auf Tauris.
  • Grabbe, Christian Dietrich. Don Juan und Faust. Stuttgart, 2009.
  • Grimmelshausen, Hans J. Chr. von. Der abenteuerliche Simplicissimus Teutsch.
  • Hauptmann, Georg. Bahnwärter Thiel.
  • Komenský, Jan Amos. Labyrint světa a ráj srdce.
  • Marlowe, Christopher. Die tragische Historie vom Doktor Faustus. Stuttgart, 2005.
  • Stehr, Hermann. Gudnatz.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní