Předmět: PVK Vybrané kapitoly z didaktiky němčiny II

« Zpět
Název předmětu PVK Vybrané kapitoly z didaktiky němčiny II
Kód předmětu KGER/VKN2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Frydrychová Andrea, Mgr.
Obsah předmětu
1. Vymezení užívané terminologie, seznámení s aktuálními učebnicemi německého jazyka pro české školy 2. - 3. Faktory ovlivňující učení - emoce, klima ve skupině, klima ve třídě 4. - 5. Klasifikace stylů učení - auditivní, vizuální, kineticko-motorický, komunikativní 6. Autonomní učení - vědomé učení se jazykům, vedení k samostatnému učení se - individualizace 7. Strategie učení cizímu jazyku - kognitivní, metakognitivní, afektivní strategie učení 8. Vnitřní diferenciace - rozpracování tématu ve vzorové učebnici jako úlohy pro vnitřní diferenciaci 9. Organizační formy vyučování - frontální, skupinové, kooperativní vyučování v systému vyučovacích hodin 10. Evaluace jako forma hodnocení - sebehodnocení, pozitivní korektura 11. Mnohojazyčnost - role prvního jazyka pro učení cizích jazyků, němčina jako druhý cizí jazyk, osvojování dalších jazyků 12. Evaluace kurzu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
V návaznosti na kurz Vybrané kapitoly z didaktiky němčiny 1 je cílem tohoto kurzu prohloubit a ukotvit teoretická témata, reflektovat vlastní proces učení a učení se a aplikovat teoretické poznatky formou microteachingu. V rámci kurzu připraví studující simulaci vyučovací hodiny (jednotky) dle zvoleného tématu, cíle a cílové skupiny. Důraz je kladen na propojení lingvodidaktické teorie s vyučovací praxí na příslušném typu škol, jakož i na rozvíjení dovedností v přípravě, realizaci a následné evaluaci (reflexi) vyučovací jednotky.
Studující bude mít přehled o aktuálních tématech didaktiky německého jazyka. Studující si osvojí na základě rozboru videoukázek, příkladů z výukové praxe a vlastního microteachingu dovednost, jak prakticky aplikovat zvolená témata v rámci pedagogické praxe.
Předpoklady
Vybrané kapitoly z didaktiky němčiny 1 (samostatné studium)
KGER/VKD1

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Pro udělení zápočtu se očekává aktivní účast na seminářích, studium povinné literatury, plnění dílčích úkolů a zpracování písemné dokumentace k simulaci vyučovací hodiny (protokol vyučovací jednotky, učební materiály, cvičení a úkoly a další). Studující prezentuje simulaci vyučovací hodiny (microteaching) v rámci zápočtového kolokvia.
Doporučená literatura
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc, 2001.
  • Ballweg, S. & Drumm, S. & Hufeisen, B. & Klippel, J. & Pilypaityté, L. DLL 2: Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch?. Stuttgart, 2013.
  • Bausch, K.-R. (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
  • Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
  • Glaboniat, M., Müller, M., Rusch, P., Schmitz, H., Wertenschlag, L. Profile deutsch. Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen und kommunikative Mittel für die Niveaustufen A1, A2, B1, B2, C1 und C2 des "Gemeinsamen europäischen Referenzrahmens für Sprachen". Stuttgart, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr