|
Vyučující
|
-
Fuková Petra, Mgr. Ph.D.
-
Stela Kartika, M.A.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní lingvistické pojmy, text vs. rozhovor, mluvený vs. psaný jazyk 2. Úvod do výzkumu mluveného jazyka 3. Konceptuálnost a mediálnost: vztah mezi mluveným a psaným jazykem (jazyk bezprostřednosti a jazyk vzdálenosti). 4. Model jazykové produkce, časovost mluveného jazyka 5-8 Lexikální a syntaktické rysy mluveného jazyka 9. Fonetické rysy mluveného jazyka 10-12 Standardní varieta a další variety němčiny 13. Shrnutí a závěrečná diskuse
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
|
Výstupy z učení
|
Studenti získají vhled do výzkumu mluveného jazyka a uvědomí si, že mluvený jazyk má některé zvláštní rysy, které se v psaném jazyce nevyskytují. Upozornění: Cílem semináře není zlepšit vlastní mluvní dovednosti nebo výslovnost, ale seznámit se s lingvistickým popisem mluveného jazyka. Znalosti základů lingvistiky jsou výhodou (nebo podmínkou).
Student - zná rozdíly mezi psaným a mluveným jazykem. - zná některé zvláštnosti mluveného jazyka a dokáže pochopit jejich příčiny a funkce. - dokáže rozlišit standardní varietu od dalších variet německého jazyka.
|
|
Předpoklady
|
žádné
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Udělení zápočtu za: - aktivní účast na seminářích (min. 70 %) - splnění úkolů - prezentace na vybrané téma
|
|
Doporučená literatura
|
-
Dudenredaktion. Duden Band 4. Die Grammatik. Berlin. 2016.
-
Imo, Wolfgang; Lanwer, Jens Philipp. Interaktionale Linguistik. Eine Einführung. Stuttgart. 2019.
-
Settinieri, Julia; Horstmann, Susanne; Freitag, Dagmar. Einführung in die Linguistik für DaF/DaZ. Paderborn. 2020.
-
Schwitalla, Johannes. Gesprochenes Deutsch. Eine Einführung. Berlin. 2012.
|