|
Vyučující
|
-
Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod Škola, národ a stát Školství v meziválečném Československu Multikulturalita a školství Výuka jazyků Výuka historie Školství v nacionálněsocialistické totalitě Specifika Říšské župy Sudety Výuka jazyků Výuka historie Porovnání a závěrečná diskuse
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Seminář se zabývá otázkou školství v multietnické a multikulturní společnosti v českých zemích mezi lety 1918-1945. Tematizované budou především česko-německé vztahy. Centrální otázkou je, zda a jak ovlivňovalo školství česko-německou společnost ve dvou rozdílných politických režimech. Existuje určitá kontinuita mezi demokratickým školním systémem pvní republiky a nacionálněsocialistickým školním vzděláváním zaváděným v podmínkách teroru a války?
- diskuse o multikulturních společenstvích - zacházení s národními stereotypy - rozlišovat mezi totalitou a demokracií ve školském prostředí - diskutovat o problematice jazykové výuky historie - kritické zamyšlení nad kontinuitou a diskontinuitou ve školství - práce s historickými prameny - aktivní sledování přednášky v němčině - zlepšení komunikativní kompetence v NJ
|
|
Předpoklady
|
žádné
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast a ústní shrnutí jednoho tématu
|
|
Doporučená literatura
|
-
Mirek Němec. Ve státním zájmu? Národnostní problematika ve středním školství meziválečného Československa. Červený Kostelec, 2020.
-
Stefan J. Schatz. Unterricht für die ?Grenzlanddeutschen?. Das deutschsprachige Schulwesen im ReichsgauSudetenland 1938-1945. Frankfurt am Main, 2023.
-
Volker Zimmermann. Sudetští Němci v nacistickém státě. Politika a nálada obyvatelstvav říšské župě Sudety (1938-1945). Praha, 2001.
-
Zdeněk Kárník. České země v éře první republiky (1918-1938). Praha, 2003.
|