Předmět: PVK Škola národa, národ ve škole

« Zpět
Název předmětu PVK Škola národa, národ ve škole
Kód předmětu KGER/SNNS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
Obsah předmětu
Úvod Škola, národ a stát Školství v meziválečném Československu Multikulturalita a školství Výuka jazyků Výuka historie Školství v nacionálněsocialistické totalitě Specifika Říšské župy Sudety Výuka jazyků Výuka historie Porovnání a závěrečná diskuse

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář se zabývá otázkou školství v multietnické a multikulturní společnosti v českých zemích mezi lety 1918-1945. Tematizované budou především česko-německé vztahy. Centrální otázkou je, zda a jak ovlivňovalo školství česko-německou společnost ve dvou rozdílných politických režimech. Existuje určitá kontinuita mezi demokratickým školním systémem pvní republiky a nacionálněsocialistickým školním vzděláváním zaváděným v podmínkách teroru a války?
- diskuse o multikulturních společenstvích - zacházení s národními stereotypy - rozlišovat mezi totalitou a demokracií ve školském prostředí - diskutovat o problematice jazykové výuky historie - kritické zamyšlení nad kontinuitou a diskontinuitou ve školství - práce s historickými prameny - aktivní sledování přednášky v němčině - zlepšení komunikativní kompetence v NJ
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast a ústní shrnutí jednoho tématu
Doporučená literatura
  • Mirek Němec. Ve státním zájmu? Národnostní problematika ve středním školství meziválečného Československa. Červený Kostelec, 2020.
  • Stefan J. Schatz. Unterricht für die ?Grenzlanddeutschen?. Das deutschsprachige Schulwesen im ReichsgauSudetenland 1938-1945. Frankfurt am Main, 2023.
  • Volker Zimmermann. Sudetští Němci v nacistickém státě. Politika a nálada obyvatelstvav říšské župě Sudety (1938-1945). Praha, 2001.
  • Zdeněk Kárník. České země v éře první republiky (1918-1938). Praha, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk a literatura (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk a literatura (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Interkulturní germanistika (A14) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk a literatura (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk a literatura (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk a literatura (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní