Předmět: Vývojové tendence v současné literatuře německé jazykové oblasti

« Zpět
Název předmětu Vývojové tendence v současné literatuře německé jazykové oblasti
Kód předmětu KGER/SNL
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Díla oceněná na Leipziger Buchmesse nebo jinou významnou literární cenou v daném roce 2. Díla autorů a autorek NJO, kteří získali po r. 2000 Nobelovu cenu za literaturu 3. Tendence v současném dramatu na příkladu konkrétního dramatického textu 4. Tendence v současné lyrice na příkladu konkrétních lyrických textů 5. -6. Pojem "interkulturní literatura" a její prezence v současné literatuře NJO 7.-8. Téma NS a Holocaustu v současné literatuře NJO 9.-10. Rodinný a autobiografický román v současné literatuře NJO

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Seminář se věnuje nejnovějším tendencím v německé, rakouské a švýcarské literatuře, seznamuje studenty se současnými díly a autory, kteří vzbudili pozornost literární kritiky. Na základě analýzy těchto děl jsou odvozovány současné tendence a trendy v literatuře NJO a reflektován probíhající teoretický diskurs.
Studující se orientuje v současných tendencích prózy, dramatu a lyriky, umí charakterizovat hlavní tendence současné německé, rakouské a švýcarské literatury a pojmenovat případné rozdíly, je schopen interpretovat literární dílo z pohledu aktuálního literárněvědného diskurzu.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Zápočet: Předpokladem pro udělení zápočtu je ústní referát k aktuálnímu literárnímu dílu, sloužící jako impuls k diskuzi ve skupině, a písemná seminární práce k předem vymezenému tématu v rozsahu 10-15 A4 stran
Doporučená literatura
  • Bialek, E./ Wolting, M. Erzählen zwischen geschichter Spurensuche und Zeitgenossenschaft. Aufsätze zur neueren deutschen Literatur. Dresden, 2015. ISBN 0.
  • Boehringer, M./ Hochreiter, S. Zeitenwende: Österreichische Literatur seit dem Millenium: 2000-2010. Wien, 2011. ISBN 0.
  • Cornejo, R./ Babka, A./ Vlasta, S. Aussiger Beiträge 8 (2012). Ústí nad Labem, 2012. ISBN 0.
  • Cornejo, R./ Piontek, S./ Vlasta, S. Aussiger Beiträge 6 (2010). Ústí nad Labem, 2010. ISBN 0.
  • Cornejo, R./ Piontek,S./ Sellmer, I./ Vlasta, S. Wie viele Sprachen spricht die Literatur? Deutschsprachige Gegenwartsliteratur aus Mittel- und Osteuropa. Wien, 2014. ISBN 0.
  • Gansel, K./ Herrmann, E. Entwicklungen in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur nach 1989. 2013. ISBN 0.
  • Grote, M./ Sandberg, B. Entwicklungen, Kontexte, Grenzgänge. München, 2010. ISBN 0.
  • Kraft, Th. (Hg.). Aufgerissen. Zur Literatur der 90er Jahre. München, 2000.
  • Saalbach, M. Leiden an der Vergangenheit. Bremen, 2013. ISBN 0.
  • Wittstock, U. (Hg.). Roman oder Leben. Postmoderne in der deutschen Literatur. Leipzig, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní