Předmět: Propedeutika vědecké práce

« Zpět
Název předmětu Propedeutika vědecké práce
Kód předmětu KGER/PVPR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Význam vědecké práce 2. Analýza textů podle druhu (Textsortenanalyse), kvalitativní kritéria 3. Rešerše a bibliografie v oboru germanistika - systematické hledání literatury 4. Kritické zacházení s literárními prameny 5. Rešerše na internetu a její úskalí, internetové databanky a weblinky relevantní pro germanistiku 6. Možnosti citování (Chicago, Harvard etc.), forma a význam citací 7. Problém kompilátu a plagiátu 8. Technika vědecké práce 9. Písemný projev: koncentrace na téma 10. Obsahové a formální členění vědeckého textu 11. Srozumitelnost vědeckého textu 12. Shrnutí a vypracování nejdůležitějších bodů vědecké práce (excerptum) 13. Vědecká argumentace (teze, antiteze, komentář sekundární literatury) 14. Pravidla pro uvádění pramenů a aplikace ve vědeckém textu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
V rámci tohoto kurzu budou analyzovány struktury v textu s ohledem na formální aspekty a obsahové členění vědecké práce. Dalším těžištěm bude práce s vědeckou literaturou ve smyslu vědecké heuristiky, práce s informačními zdroji a tříděním získaných dat. Studenti si prohloubí znalosti v oblasti psaní excerptů, esejů a v oblasti výstavby logických celků (argumentace, teze, antiteze atd.). Důraz je kladen především na porozumění odbornému textu a na zahájení vlastní vědecké činnosti. Důležitou součástí je rovněž úvod do problematiky citování použité literatury a seznámení se s důsledky neodborných citací.
Studenti budou schopni porozumět odbornému textu, budou obeznámeni s formálními aspekty a obsahovým členěním vědecké práce, budou schopni psát excerpta a eseje a citovat použitou literaturu, čímž bude položen základ pro jejich vlastní vědeckou činnost.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - průběžné plnění zadaných úloh - sepsání vědecké eseje na zadané téma, na jejímž základě studenti prokáží zvládnutí výstavby vědeckého textu, slovní zásoby z oblasti vědy, schopnost argumentace a správného citování použité literatury
Doporučená literatura
  • Buchner, P. Campus Deutsch ? Schreiben. München: Hueber. Campus Deutsch ? Schreiben. München, 2015.
  • Graefen, G./Moll, M. Wissenschaftssprache Deutsch: lesen ? verstehen ? schreiben. Frankfurt/M., 2011.
  • Jahr, S. Uni-Deutsch 1. Wissenschaftsdeutsch. Berlin, 2011.
  • Schäfer, S./Heinrich, D. Wissenschaftliches Arbeiten an deutschen Universitäten. München, 2010.
  • Sittig, C. Arbeitstechniken Germanistik. Stuttgart, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr