Vyučující
|
-
Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam vědecké práce 2. Analýza textů dle druhu (Textsortenanalyse), kvalitní kritéria 3. Rešerše a bibliografie v oboru germanistika - systematické hledání literatury 4. Možnosti citování (Chicago, Harvard etc.), forma a význam citací 5. Seznámení s provozem mediotéky KGER, cvičné rešešerše: edice, monografie, sborník, časopis 6. Seznámení s provozem Vědecké knihovny UJEP, Rakouské knihovny a metodicko-didaktické knihovny CEPRONIV - prezentace základních druhů publikací (vědecké, popularizační, krásná literatura) 7. Problém kompilátu a plagiátu 8. Základní druhy textů: handout, referát, recenze, esej, zpráva, reportáž, ppt prezentace 9. Písemný projev: koncentrace na téma, obsahové a formální členění vědeckého textu 10. Vědecký styl práce (základní pojmosloví, objektivita vs. subjektivita) 11. Shrnutí a vypracování nejdůležitějších bodů vědecké práce (excerptum) 12. Vědecká argumentace (teze, antiteze, komentář sekundářní literatury) 13. Pravidla pro uvádění pramenů a aplikace ve vědeckém textu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
V rámci tohoto kurzu studující analyzují struktury v textu s ohledem na formální aspekty a obsahové členění vědecké práce. Dále se zabývají vědeckou literaturou ve smyslu vědecké heuristiky, prací s informačními zdroji a tříděním získaných dat. Studující si prohloubí znalosti v oblasti psaní excerptů, esejů a v oblasti výstavby logických celků (argumentace, teze, antiteze atd.). Důraz je kladen především na porozumění odbornému textu a na zahájení vlastní vědecké činnosti. Důležitou součástí je rovněž úvod do problematiky citování použité literatury a seznámení se s důsledky neodborných citací.
Studující - dovede formulovat vlastní názory a obhájit svá stanoviska souvislou písemnou formou, - umí adekvátně použít jak spisovný, formální i neformální jazyk, - umí pracovat s informačními zdroji a třídit získaná data, - je schopen umí sepsat excerpt, své argumenty i vědecký esej, přičemž použitou literaturu dovede správně citovat.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Předpokladem pro udělení zápočtu je sepsání vědeckého eseje na zadané téma, na jehož základě studující prokáže zvládnutí výstavby vědeckého textu a užívání slovní zásoby z oblasti vědy, schopnost argumentace a správného citování použité literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Buchner, P. Campus Deutsch - Schreiben. München : Hueber, 2015. ISBN 978-3-19-101003-4.
-
Graefen, G. / Moll, M. Wissenschaftssprache Deutsch: lesen - verstehen - schreiben. Peter Lang Verlag Frankfurt am Main, 2011. ISBN 978-3-631-60948-4.
-
Jahr, S. Uni-Deutsch 1 Wissenschaftsdeutsch. Berlin: Booksbaum Verlag, 2011. ISBN 978-3940-972-071.
-
Schäfer, S. / Heinrich, D. Wissenschaftliches Arbeiten an deutschen Universitäten. IUDICIUM Verlag München, 2010. ISBN 978-3-89129-981-4.
-
Sittig, C. Arbeitstechniken Germanistik. Stuttgart : Klett, 2014. ISBN 978-3-12-939015.
|