Předmět: Přípravný seminář k pedagogické praxi

« Zpět
Název předmětu Přípravný seminář k pedagogické praxi
Kód předmětu KGER/PSPPS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fuková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osnova předmětu: 1. KRAAU, OS KRAAU 2. Studentské profesní portfolio 3. Student na praxi - spolupráce s PU, příprava, reflexe, práva, povinnosti 4. Učitelské JÁ a jeho rozvoj 5. Hospitace (hospitační protokol) 6. Náslech v hodině NJ, vypracování hospitačního protokolu 7. Vyhodnocení náslechové hodiny, rozbor hospitačního protokolu 8. Příprava na vyučovací hodinu - zásady vypracování 9. (semináře 9.-14.) Příprava vyučovací jednotky - prezentace a diskuze studenty vypracovaných příprav na vyučovací hodinu NJ a jejich diskuze

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studující se zásadami vypracování hospitačního protokolu a vlastní přípravy na vyučovací hodinu, poskytnout studujícím vhled do práce učitele němčiny na ZŠ a SŠ, a na základě tohoto je tak připravit na vlastní pedagogickou praxi a budoucí povolání pedagoga.
Studující - se seznámí s OS KRAAU, rozumí jednotlivým kompetencím v něm formulovaným a vnímá jej jako nástroj pro sebereflexi svého vlastního rozvoje na cestě stát se učitelem, - má jasnou představu o tom, jak může spolupracovat s PU v rámci svých praxí, - si vede své Studentské profesní portfolio a reflektuje v něm svůj rozvoj (např. v KRAAU a OS KRAAU identifikuje kompetence, které alespoň částečně v rámci předmětu rozvíjí, shromažďuje a organizuje v něm příklady z praxe), - umí na základě pozorování vyučovací hodiny vypracovat hospitační protokol, na jeho základě dění ve vyučovací hodině reflektovat a navrhovat alternativy, - umí vypracovat přípravu na vyučovací hodinu NJ (sledující vhodné operacionalizované cíle vyučovací hodiny, dobře strukturovanou, s využitím vhodných organizačních forem práce, metodických postupů, materiálů, evaluačních nástrojů). V rámci předmětu budou rozvíjeny následující kompetence dle KRAAU: 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 6.1, 6.2, 6.3
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Hospitace

Požadavky pro udělení zápočtu: - pravidelná aktivní účast na seminářích, - plnění průběžně zadávaných úkolů, - vypracování hospitačního protokolu, - vypracování přípravy na vyučovací hodinu NJ, - vedení Studentského profesního portfolia.
Doporučená literatura
  • Bausch, K.-R. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
  • Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
  • Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno, 2015.
  • Zajícová, P. Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache.. Ostrava, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr