Předmět: Aplikovaná lingvistika

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná lingvistika
Kód předmětu KGER/PJA4
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 20
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bergerová Hana, doc. Dr.
  • Malá Jiřina, doc. PhDr. CSc.
  • Schuppener Georg, prof. Dr. phil.
Obsah předmětu
- Základy aplikované lingvistiky - Studijní lexikografie - Korpusová lingvistika - Analýza diskurzu - Jazykověda a didaktika cizích jazyků

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět prohlubuje znalosti získané v bakalářském a navazujícím magisterském studiu a poskytne v úvodu důkladný přehled o oblastech aplikované lingvistiky s cílem představit co nejširší profesionální perspektivy pro jazykovědce. Poté se zaměří na vybraná témata, pro něž je charakteristické propojení lingvistické teorie s empirií.
Student má přehled o oblastech bádání aplikované lingvistiky a chápe, jaké profesní perspektivy skýtá pro jazykovědce aplikovaná lingvistika.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

Vypracování písemné práce jako podkladu pro ústní zkoušku.
Doporučená literatura
  • BAKER, P. Contemporary Corpus Linguistics. London, 2012.
  • BENDEL LARCHER, S. Linguistische Diskursanalyse. Ein Lehr- und Arbeitsbuch. Tübingen, 2015.
  • BÜRGEL, CH. / SIEPMANN, D. Sprachwissenschaft - Fremdsprachendidaktik: Neue Impulse. Baltmannsweiler, 2013.
  • COOK, G. Applied Linguistics. Oxford, 2003.
  • KNAPP, K. Angewandte Linguistik. Tübingen, 2011.
  • LEMNITZER, L. / ZINSMEISTER, H. Korpuslinguistik: eine Einführung. Tübingen, 2006.
  • PÖLL, B./ OLLIVIER, CH. Lernerlexikographie und Wortschatzerwerb im Fremdsprachenunterricht. Graz, 2002.
  • ROTH, K. S. Angewandte Diskurslinguistik. Felder, Probleme, Perspektiven. Berlin, 2013.
  • RUNTE, M. Lernerlexikographie und Wortschatzerwerb. Berlín, 2015.
  • SCHERER, C. Korpuslinguistik. Heidelberg, 2006.
  • TARP, S. Lexicography in the Borderland between Knowledge and Non-Knowledge: General Lexicographical Theory with Particular Focus on Learner's Lexicography. Tübingen, 2008.
  • WARNKE, I. H. / SPITZMÜLLER, J. Methoden der Diskurslinguistik. Sprachwissenschaftliche Zugänge zur transtextuellen Ebene. Berlín, 2008.
  • WIEGAND, H. E. Perspektiven der pädagogischen Lexikographie des Deutschen II: Untersuchungen anhand des "de Gruyter Wörterbuchs Deutsch als Fremdsprache". Tübingen, 2002.
  • WIEGAND, H. E. Perspektiven der pädagogischen Lexikographie des Deutschen: Untersuchungen anhand von "Langenscheidts Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache". Tübingen, 1998.
  • WODAK, R. / MEYER, M. Methods of Critical Discourse Analysis. Los Angeles, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr