Předmět: Literatura německé jazykové oblasti II

« Zpět
Název předmětu Literatura německé jazykové oblasti II
Kód předmětu KGER/NL2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdličková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní epické formy (román a jeho klasifikace, povídka, novela: T. Storm: Immensee) 2. Teorie narace (úloha vypravěče, vztah vypravěče k ději, vypravěčská perspektiva, kompoziční struktura, konstelace postav, prostor a čas) 3. Základy interpretace epického textu (T. Storm: Der Schimmelreiter) 4. Realismus (vývojový román, společenský román - T. Fontane) 5. Naturalismus (naturalistické drama - tzv. Milieustücke) 6. Protisměry k naturalismu: symbolismus, impresionismus, dadaismus, lyrika vídeňské moderny (Rilke - Dinggedicht, rétorické figury a tropy, symbol) 7. Próza vídeňské moderny (technika vnitřního monologu - A. Schnitzler) 8. Novelistická tvorba Thomase Manna 9. Expresionismus (poezie, moderní drama - Stationendrama, Büchnerův Woyzeck) 10. Pražská německá literatura (symbol, alegorie, podobenství: F. Kafka, G. E. Lessing: Ringparabel) 11. Literatura období Výmarské republiky, Nová věcnost (experimentální román - A. Döblin) 12. Rakouská a švýcarská literatura v letech 1918-1933 (Musil, Hesse) 13. Literatura 1933-1945: exilová literatura, dramatický koncept Brechtova epického divadla

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je zprostředkování přehledu literárních tendencí a vývoje německy psané literatury v německojazyčné oblasti mezi lety 1848 a 1945. Studující se seznámí s nejvýznamnějšími představiteli a stěžejními díly daného období. V oblasti teoretické bude pozornost věnována zejména epice (základním epickým formám: románu a jeho klasifikaci, povídce, novele a podobenství) a základním principům naratologie, jakož i vývoji moderního dramatu (Büchner, Stationendrama, koncepce epického divadla v komparaci s aristotelskou teorií dramatu).
Studující získají znalosti o literárních tendencích a vývoji německy psané literatury v německojazyčné oblasti mezi lety 1848 a 1945. Zdokonalí se v určování základních epických forem a v jejich klasifikaci, jakož i v literárněvědných rozborech na základě principů naratologie.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test

Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - průběžné plnění zadaných úloh - vypracování referátu s ppt prezentací
Doporučená literatura
  • Brecht, Bertolt. Mutter Courage und ihre Kinder. 1939.
  • Büchner, Georg. Woyzeck. 1879.
  • Döblin, Alfred. Berlin Alexanderplatz. 1929.
  • Fontane, Theodor. Effi Briest. 1896.
  • Kafka, Franz. Der Prozess. 1925.
  • Keller, Johann Gottfried. Romeo und Julia auf dem Dorfe. 1856.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr